Tre turist-jättar bildar nytt bolag

Det ska bli lättare att boka sin Gotlandssemester.
Tre jättar inom turistbranschen bildar tillsammans ett nytt bolag för marknadsföring och försäljning.
Bolaget ska också möta den ökande konkurrensen från andra turistorter.

Gotland2005-02-04 06:00
Den nya organisationen går under namnet Gotland promotion och är en vidareutveckling av nätverket Gonet som bildades 1998. Med Gonet blev det möjligt att nå flera företag i turistbranschen med ett telefonnummer och genom ett gemensamt bokningssystem.
- Idag har vi erfarenheten och tekniken som behövs för att bilda ett bolag, det fanns inte då, konstaterar Jan-Eric Nilsson, ordförande i Rederi AB Gotland.

Länkade bokningar
Bakom Gotland promotion står Gotlandsresor, Rederi AB Gotland och Gotlands konferens- och turistservice. Tanken är att andra gotländska företag ska ansluta sig.
Genom att bland annat länka samman olika företags bokningssystem ska det bli lättare för besökare att överblicka och välja aktiviteter, boende och resor för sin vistelse på ön.
Även Destination Gotland kommer att spela en betydande roll. Det nya bolagets tjänster ska kunna nås genom en ny Gotlandsportal under färjebolagets hemsida.

Som ett varuhus
Organisationen beräknas vara klar i september och ska sysselsätta mellan fem och tio personer. Större delen av personalbehovet kommer täckas genom omflyttningar från de tre delägarna. Bolaget letar nu efter lokaler.
Det är fortfarande oklart när den nya Gotlandsportalen kan vara klar.
Per-Erling Evensen, marknadschef vid Destination Gotland, jämför gärna med ett varuhus där kunden själv kan välja de produkter som passar honom bäst.

Konkurrens från Baltikum
Samarbetet mellan de tre delägarna syftar också till att möta konkurrensen från andra regioner i Sverige, samt den framväxande turistbranschen i de baltiska länderna, berättar Evensen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!