Tre veckor utan telefon efter byte

Tre veckor utan telefon.
Det fick Rose-Marie Holmqvist uppleva efter flytten till ny lägenhet i Visby.
I samband med flytten bytte hon telefonoperatör men tvingades byta tillbaka eftersom det inte fungerade.

Gotland2005-10-25 06:00
Rose-Marie Holmqvist berättar upprört om alla turer med både gamla och nya teleoperatören. När hon bytte till det nya telebolaget fungerade plötsligt ingenting.
När man ringde Rose-Maries nummer upplyste Telia kundbesked att numret inte längre gällde och att på kundens egen begäran hade inget nytt nummer registrerats.

Rädd missa jobb
- Folk trodde ju att det hänt mig något, förklarar Rose-Marie som också var rädd att missa jobb eftersom hon inte har telefon.
- Jag står med i en vikariepool och de tror kanske att jag håller mig undan och inte vill ha jobb!
I samtal med Telia och det nya telebolaget fick hon veta att det var något tekniskt fel som gjorde att de inte kunde koppla in den nya operatören.

Gick tillbaka
- Till slut fick jag det nya bolaget att bryta bindningstiden så att jag kunde gå tillbaka till Telia för att få igång min telefon.
Någon dag senare fick hon dock veta att det skulle ta upp till fem dagar att byta tillbaka abonnemanget eftersom hon haft en annan operatör tidigare. Oavsett att det nya abonnemanget aldrig varit igång och aktiverat.

"Känns som man straffas"
- Det känns som om man straffas som kund i konkurrensen mellan telebolagen.
För Rose-Marie har telefonstrulet betytt en massa olägenheter.
? Hon har fått ringa väldigt mycket på sin mobiltelefon, fått ringa på tidigt på morgonen hos en granne hon aldrig sett förut och bett att få låna telefonen när dottern blev sjuk.
Hon är ensamstående med två små barn och det har blivit en psykisk stress att hela tiden förklara att hon inte har telefon för att det inte har gått att koppla in den.

Själv jobbat på Telia
- Jag har bytt lägenhet kanske 20 gånger i mitt liv och det har aldrig tidigare varit några problem. Jag har själv jobbat på Telia och vet hur lätt det är att koppla in en telefon, det är klart att folk undrar om man talar sanning.
Efter 19 dagar fick Rose-Marie äntligen sin telefon inkopplad.
Efter många, många samtal med både det nya och det gamla telebolaget.

"Alla orkar inte bråka"
- Alla orkar och kan inte bråka som jag. Tänk om det här till exempel hade drabbat en gammal människa som bor ensam hemma och blivit sjuk och inte haft nån telefon? Det kunde ju bli katastrof, säger Rose-Marie Holmqvist och vill varna andra att tänka sig för innan de byter teleoperatör.
Enligt Telia är det dock mycket ovanligt att det krånglar vid operatörsbyten.
- Det är ingenting vi hört, att det skulle vara några problem, vare sig nu eller tidigare. Det måste ha varit något exceptionellt för just den här kunden. Vi har kontroll över alla system och det fungerar bra, säger Irene Krohn, vid Telia Soneras presstjänst.

PTS utreder
Enligt Post och telestyrelsens (PTS) hemsida håller de på att utreda varför det ibland blir problem vid överföring av abonnemang mellan olika bolag. PTS har begärt in information om hur felen uppstår och kommer att kontakta telebolagen för att utreda hur de kan förebygga problem och lösa de problem som redan uppstått.
Även om bolaget inte kan hjälpa en i det aktuella ärendet, vill PTS gärna ha information om när problem uppstår och man kan lämna dessa uppgifter via hemsidan på en färdig blankett där.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om