Det är Triss-skrapet i TV4:s nyhetsmorgon som BOS anser vara otillåten reklam. I maj anmälde de sändningen till Granskningsnämnden. Nu tar man ytterligare ett steg och vänder sig till Konsumentombudsmannen.
Den 1 januari i år infördes nya spelregler som är lika för de olika spelformerna när det gäller marknadsföring och spelansvar. I TV4 visas regelbundet ett inslag där en person får skrapa en förstorad Triss-lott och vinna en summa pengar. ”Vinnarna uttrycker regelmässigt stor glädje och gratuleras av programledare, vilket skapar en positiv bild av vinstchanserna, skrev BOS i sin anmälan till granskningsnämnden.
Gustaf Hoffstedt som är generalsekreterare för BOS sa då:
– Det finns ingenting som säger tittarna att det är reklam. Det är helt dolt. Nyhetsreportern eller programledaren deltar och sekunden senare levererar samma person nyheter eller leder program.
Varken Svenska spel eller TV4 ville kommentera anmälan.
Nu anmäler BOS Svenska spel och TV4 till Konsumentombudsmannen för olaglig marknadsföringsåtgärd. BOS kräver att KO väcker talan mot företagen och yrkar om att de ska förbjudas fortsätta med den otillbörliga marknadsföringen.
Inslaget ger en mycket positiv bild av möjligheterna att vinna på Triss och vilka positiva effekter en sådan vinst får för den som vinner, skriver BOS i anmälan och säger att det inte kan råda någon tveksamhet kring att inslaget utgör marknadsföring.