Branschen dog inte – nu konfereras det för fullt

Pandemin skulle ta död på konferensbranschen, befarade vissa. Så blev det inte. ”Vi ser att många fortfarande vill mötas fysiskt på plats”, säger Nora Olofsson, projektledare på Gotland Convention Bureau.

"92 möjligheter" på Wisby Strand lockade många besökare tidigare i år. Bara i oktober är det fyra stora konferenser på ön, vilket tyder på att branschen är på väg att hämta sig.

"92 möjligheter" på Wisby Strand lockade många besökare tidigare i år. Bara i oktober är det fyra stora konferenser på ön, vilket tyder på att branschen är på väg att hämta sig.

Foto: Henrik Radhe

Gotland2022-10-16 11:22

”Ett skräckscenario” – så beskrev Wisby Strands ägare läget i branschen under pandemiåret 2020. Att eländet en dag skulle ta slut var väl en tröst, men på den tiden talades det också om mer långsiktiga hot. 

Skulle folk fortsätta packa väskan och åka på konferens nu när Teams och Zoom finns i var och varannan mobil och de flesta fått in vanan att mötas digitalt istället?

– Det är ännu svårt att bedöma om det på totalen är fler eller färre möten, kongresser och konferenser efter pandemin. Vi är fortfarande inne i efterskvalpet. Men vi ser helt klart att många återgått till att ha fysiska möten på plats. Visst är det mer hybridlösningar, men det är inget som ersatt det klassiska upplägget, säger Nora Olofsson, projektledare vid Gotland Convention Bureau, som är ett samarbete mellan Region Gotland och Gotlands Förenade Besöksnäring.

Bara i oktober har vi fyra exempel på att branschen håller på att återhämta sig lokalt: Fortbildningsdagarna i Hematologi, Baltic wool conference, Meeting of Dyes in History and Archaeology och Nationella dricksvattenkonferensen.

undefined
"92 möjligheter" på Wisby Strand lockade många besökare tidigare i år. Bara i oktober är det fyra stora konferenser på ön, vilket tyder på att branschen är på väg att hämta sig.

– En ny trend som vi möjligen ser efter pandemin är dock att man som individ åker på färre konferenser och att man därför väljer destinationen med större omsorg. Det skulle kunna vara till fördel för Gotland och något vi kan utveckla i vår marknadsföring: Ta med familjen när du åker på konferens och stanna några dagar extra, säger Nora Olofsson.

Men – varför ska ”vanliga gotlänningar” bry sig om mötesbranschens väl och ve? Nora Olofsson tycks vara van vid att få frågan och har ett svar i beredskap.

– Till att börja med: Det finns uträkningar som visar att en nationell kongressdeltagare spenderar cirka 3 500 kronor på platsen. Det är pengar som tillfaller lokala aktörer. Men jag tror att man inte ska stirra sig blind hur många hotellnätter och restaurangbesök det blir. En konferens leder ofta till mer långsiktiga effekter.

undefined
Att fler väger in platsen när de bestämmer sig kan vara till fördel för Gotland, tror Nora Olofsson.

Som?

– Det kan handla om att man rustar upp vissa platser för att man ska ta emot fler människor, att man attraherar kompetens och får besökare att inse: Här kan man ju bo året om. Och sen ska man inte glömma vad det betyder för den som står värd. En konferens är en chans att belysa den människans ämnesområde, säger Nora Olofsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!