Höstdagjämningen är passerad – från och med nu blir nätterna längre och dagarna kortare. Men det finns ljusglimtar på vita duken. Så luta dig tillbaka i biofåtöljen och omfamna mörkret.
Biohösten 2019 är det mycket som känns bekant – skådespelare, karaktärer och berättelser. Vi har sett och hört dem förut, ännu en "Toy story", "Rambo" och "Lejonkungen" rullar just nu på biograferna.
Kanske ligger det i tiden; högkonjunkturen är på avtagande, arbetslösheten ökar, gängkrigen rasar och klimatkrisen kryper allt närmare. Och när det blåser hårt i vår omvärld söker vi tryggheten i fiktionen. Igenkänning är det som verkar gå hem hos publiken just nu. Långfilmsversionen av det omåttligt populära brittiska kostymdramat "Downton Abbey", tv-serien som i sex säsonger följts av en mångmiljonpublik, fick blandade betyg av kritikerna, men är för andra veckan i rad den mest sedda filmen på svenska biografer.
På andra plats går den ondskefulla clownen Pennywise igen, i flera bemärkelser. Stephen Kings skräckromansfigur från 80-talet, har i decennier skrämt stora och små läsare och tittare. I "Det kapitel 2" står Bill Skarsgård än en gång sminkad till oigenkännlighet, redo att ge nya generationer livslånga clowntrauman.
Apropå onda clowner gör Jokern, superskurken och Batmans ärkefiende sedan 1940, comeback i höst. Nästa fredag är det premiär för regissören Todd Philips "Joker", den fristående historien om hur Arthur Fleck blev Jokern. Joaquin Phoenix, som härom året gjorde en kritikerrosad insats i "You were never really there", gestaltar den missförstådde och föraktade mannen, som arbetar som clown på dagtid och på kvällstid försöker slå igenom som stå upp-komiker.
Medelålders och äldre män dominerar denna (ålderns) höst. Äldst är 73-årige Sylvester Stallon med sin sista Rambo-fajt, men han är inte ensam veteran på vita duken. Brad Pitt är efter drygt tre decennier i Hollywoods rampljus dubbelt aktuell i höst. Dels med rymdeposet "Ad astra" som produceras av Pitts eget bolag Plan B, dels i Quentin Tarantinos "Once upon a time in Hollywood", där han teamar upp med en annan trotjänare i filmens tjänst – Leonardo DiCaprio.
Filmer som utgår från verkliga personer och livsöden, är ett annat återkommande tema i höstens bioutbud, som också erbjuder ovanligt mycket svensk storfilm. Ett talande exempel är "Farväl Falkenberg"-Jesper Ganslandts filmatisering av de svenska journalisterna Martin Schibbye och Johan Perssons dramatiska upplevelser i det etiopiska Kality-fängelse 2011-2012. Gustaf Skarsgård och Matias Varela spelar huvudrollerna i filmen "438 dagar" baserad på Schibbye och Perssons bok med samma namn.
Två andra, svenska mäns relation skildras i Jane Magnussons dokumentärfilm "Hasse och Tage – en kärlekshistoria", som hade premiär i början av september och som blir tv-serie lagom till jul. Magnusson, som tidigare tagit sig an Ingmar Bergman i "Bergman - ett år, ett liv", berättar med hjälp av familjerna Alfredsons och Danielssons privata bilder, filmer och minnen, historien om komikerparet och bästa vännerna som lyckades förena folkhemmet i skratt.
True crime-genren fortsätter hålla ett stadigt grepp om publiken. Årets svenska bidrag "Quick" hade premiär för en vecka sedan. Den sanna historien om Sture Bergwall/Thomas Quick, som tog på sig ett stort antal mord, dömdes för åtta och sedan friades från samtliga efter en uppmärksammad granskning av fallet av journalisterna Hannes Råstam och Jenny Küttim, är Sveriges största rättsskandal. Regissören Mikael Håfström återvände hem till Svedala efter många år i Hollywood för att ta sig an fallet, men filmen har fått viss kritik för att vara just Hollywoodifierad.
Nytt men ändå bekant sammanfattar kanske bäst filmhösten 2019. Som helgens storpremiär "Blinded by the light". Feelgoodnostalgi från "Skruva den som Beckham"-regissören Gurinder Chadha, om en tonåring med pakistanskt ursprung som kämpar i 80-talets England, ackompanjerad av Bruce Springsteens hitkavalkad. Ett stort grattis på födelsedagen till Bossen som i början av veckan firade sin 70:e födelsedag och hans många fans. Filmen är ny, men soundtracket har du hört förut.
Nygammal är också Jonas Gardells uppväxtskildring "En komikers uppväxt", som har premiär i oktober. Romanen från 1992, som är den första i en svit om tre, blev miniserie i SVT redan samma år med en ung Björn Kjellman i rollen som den vuxna Juha. Den här gången är det Johan Rheborg som i regi av Guldbaggebelönade Rojda Sekersöz, iklär sig rollen som Jonas Gardells alter ego Juha Lindström. Filmen som har Sverigepremiär 11 oktober, fick ett fint mottagande på den slutsålda världspremiären, på filmfestivalen i Toronto i början av september.