Enligt statistik från Svensk dagligvaruhandel sjönk de svenska livsmedelsbutikernas omsättning i genomsnitt med 7,4 procent i september jämfört med samma månad förra året om man rensar bort den skenande inflationen. Detta kan ses som ett tecken på att butikerna börjar få svårt att kompensera alla ökade kostnader med att höja priserna på livsmedel.
– Det finns en gräns för hur mycket man kan höja priserna, absolut, säger exempelvis Joakim Wirén, detaljhandelsanalytiker på konsultbolaget HUI, till TT.
Förutom de stigande livsmedelspriserna påverkas butikerna även av högre räntor, elpriser som väntas skena i vinter, ovanligt höga drivmedelspriser samt indexreglerade lokalhyror som justeras upp vid årsskiftet för många butiker.
Jan Lundström, som driver Ica Wisborg, säger att han är orolig inför den stundande vintern.
– Vi darrar lite inför hur det ska bli, och det är inte roligt hur det håller på att utveckla sig, säger han.
Vad är det som oroar dig allra mest?
– Det är en kombination av de helt hysteriska elpriserna, ränteläget och det faktum att kunderna får allt mindre att handla för. Vi är kanske i rätt bransch, eftersom alla måste ha mat, men vi är också många om kunderna.
Jan Lundströms oro delas även av hans kollega Henrik Meier, som driver Ica Nära i Roma tillsammans med sin fru Susanna Meier.
– Vi står inför en tuff framtid, det är inget att hymla om, säger han.
Henrik Meier berättar att hans butik haft en vikande försäljning den senaste tiden, vilket i kombination med de ökande kostnaderna ger sämre marginaler.
– Alla parametrar går ju åt fel håll. Hade lönsamheten varit bättre så klarar man av högre kostnader, men nu går allt åt fel håll samtidigt. Det svåraste är att man inte vet vad som händer framöver. Det går inte att gissa, utan man får bara göra det bästa av situationen och hoppas att man klarar sig det här året. Så här kan det inte fortsätta hur länge som helst för då kommer butiker att gå i konkurs.
På Stora Coop i Visby har omsättningen faktiskt gått upp en del de senaste månaderna, enligt stormarknadschefen Markus Wahlgren.
– Omsättningen ligger stabilt, men vi har dock tappat lite marginal i butiken, i och med att våra prishöjningar ligger lite fördröjda jämfört med våra konkurrenter. Eftersom Coop är kundägt så sker våra prishöjningar lite mer successivt än hos andra butiker, säger han.
Känner du någon oro inför vintern med tanke på alla ökade kostnader?
– Nej, det gör jag inte. Jag känner mer att "så här är det". Det är ett sånt läge där vi går in i en svår tid, och det är inte så mycket att göra åt. Kanske kan det komma något ur det som händer i form av att folk kanske blir mer medvetna om vad de gör, vilket kanske kan leda till ett mer hållbart samhälle.
Både Jan Lundström, Henrik Meier och Markus Wahlgren vittnar om att den dyra verkligheten fått kunderna att ändra sina vanor och beteenden i butikerna.
– Kampanjvarorna säljs väldigt mycket mer, vilket gör det svårt att anpassa utbudet. Man ser olika inköpsmönster varje vecka, beroende på vad det är kampanj på, säger Jan Lundström.
– Kunderna är mycket mer prismedvetna nu, och kollar mer på prislapparna. Vissa varor har stuckit iväg i pris mer, som färsk fågel och fisk till exempel, så det säljer vi lite mindre av än tidigare, säger Markus Wahlgren.