Turismen lyfter med svag krona

Växlande väder och lågkonjunktur.Då spirar öns turistnäring.- Gotland är en vinnare 2009, säger Mats Jansson, Gotlands turistförening.

klirr i kassan. Johan Strömberg, delägare i restaurangen Bolaget i Visby, är nöjd med tillströmningen av gäster i sommar. "Vädret har varit perfekt för oss", säger han.

klirr i kassan. Johan Strömberg, delägare i restaurangen Bolaget i Visby, är nöjd med tillströmningen av gäster i sommar. "Vädret har varit perfekt för oss", säger han.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2009-08-11 04:00
Den svajiga ekonomin fick svenskarna att semestra inom rikets gränser i år.
Det gynnade landets stora turistmål.

Gästnättena har ökat
- Vi har länge jobbat för att få fler besökare till Gotland året runt. I kristider är det lättare att nå nya kundgrupper, och många är benägna att fundera på var de lägger sina pengar. Det säger Mats Jansson, utvecklingschef vid Gotlands turistförening.
Dessutom hittade prismedvetna besökare från våra nordiska grannländer till Sverige, lockade av den svaga kronan.
Gästnätterna har ökat med tolv procent under årets första sex månader. Vinnarna är stugbyarna och hotellen, medan vandrarhemmen backat något, uppger turistföreningen.

Växlande väder gynnar
Vädret har växlat mellan stekande sol, mulna dagar och regnskurar.
- Det har varit bra turistväder som gynnat både stan, stränderna och andra turistmål på ön, konstaterar Mats Jansson.
Bilden bekräftas av Johan Strömberg, delägare i restaurang Bolaget i Visby.
- Vädret har varit perfekt för oss. Inte så mycket regn, men inte heller så många stranddagar. Normalt har vi halvtomt på dagarna, men i år har vi haft fullt nästan hela tiden, berättar han. Bolaget ökade omsättningen med nära 20 procent i maj och juni, och nästan lika mycket i juli.

Tapp bland unga
Kneippbyn bedömer att campingen och besöken vid Sommar- och Vattenland ökat med omkring fem procent.
- Vi ser en ökning av barnfamiljerna, men ett tapp bland ungdomarna. Det oroar mig, eftersom ungdomarna är vår återväxt, säger anläggningens vd Eva Werkelin.
Hon ser också en tydlig trend mot fler finska, men framför allt danska besökare.
Destination Gotland redovisar en ökning med fyra procent för juli, trots den uppmärksammade färjekollisionen utanför Nynäshamn, med efterföljande bokningsproblem.
Per-Erling Evensen, rederiets marknadschef, konstaterar att bokningarna strömmat in jämt under hela sommarsäsongen.
- De år vi haft många tidiga bokningar har det planat ut senare på sommaren, men så har det inte varit i år.
Även Destination Gotland förklarar en del av uppgången med lågkonjunkturen:
- Gotland har ett gott rykte, och har i år ytterligare stärkt sin ställning som sommardestination, säger Per-Erling Evensen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om