Turistchefen kan hålla sig för skratt

Visby får allt svårare att hålla sin plats som Sveriges näst största kryssningsdestination.

Turistchef Anders Murat. Foto: Bengan Zettergren/       GT Arkiv

Turistchef Anders Murat. Foto: Bengan Zettergren/ GT Arkiv

Foto: Zettergren Bengt

Gotland2009-05-07 04:00

Inför årets säsong, som inleds i dag, har antalet bokade besök rasat till 62, den lägsta siffran sedan mitten av 1980-talet.
- Ett tjugotal bokade besök ställdes in för ett halvår sedan, säger Johan Stenberg på Carl E Ekman.

I fjol hade Visby 83 bokade kryssningsbesök, en nedgång från 2007 med 15.
I år blir raset ännu större.
- Vi har 62 bokade besök. Vi hade fler, men för ungefär ett halvår sedan ställde två stora rederier in ett tjugotal besök, säger Johan Stenberg, ansvarig för kryssningsbokningar på Carl E Ekman.
- Man kan hålla sig för skratt, säger Anders Murat, turistchef i Gotlands kommun, i en kommentar.
- Kryssningsbesöken är väldigt viktiga, inte bara för den intäkt de ger direkt. De är också en chans att sälja in Gotland som resmål. Det är många som kommer hit igen, säger Anders Murat.

Allt större fartyg
Anledningen till nedgången i kryssningstrafiken är att fartygen blir allt större, och att det blir allt mer chansartat att besöka Visby som inte har den kajkapacitet som krävs.
- De vågar inte komma hit med de stora båtarna. Nu går de till Göteborg i stället. Vi slåss med Göteborg om att vara näst störst i Sverige, och det är vi fortfarande. Men kanske inte nästa år, säger Johan Stenberg.

Färre besökare
En nedgång i antalet kryssningsbesök kan delvis kompenseras av att båtarna tar allt fler passagerare. Men även där tappar Visby.
- I fjol var det 75 000 bokade passagerare, av vilka 67 000 kom. I år är det drygt 50 000 bokade. Det är nog där vi kommer att ligga - tills vi får en ny kryssningskaj, säger Johan Stenberg.

Försenat förslag
Ett första förslag till en ny kaj skulle ha presenterats för politikerna i tekniska nämnden i april, men har blivit försenat.
- Det är konsulterna som inte är riktigt klara ännu, säger Mats Eriksson, hamnchef i Gotlands kommun.
- Planen nu är att de ska vara klara i slutet av maj och att vi ska kunna presentera ett förslag före sommaren.

Oroar sig inte
Anders Murat är luttrad och oroar sig inte så mycket över förseningen.
- Hellre vänta en månad och att det blir en bra presentation, säger han.
- Det stora problemet är att det är en olycklig tidpunkt för stora investeringar med rådande konjunktur.
Johan Stenberg tror dock inte att Visby får svårt att ta tillbaka sin position om det blir en ny kryssningskaj.
- Vi var på mässa i Miami nyligen och rederierna var jättepositiva till Visby, mer än man kunde ana - om det inte vore för kajen. "Fixa en kaj så kommer vi", var budskapet, säger Johan Stenberg.

Kryssningsbesöken genererar inkomster på runt 1 000 kronor per passagerare, enligt samarbetsorganisationen Cruise Baltic. Varje tusental passagerare som inte kommer innebär alltså en förlorad inkomst på cirka 1 miljon kronor.
Bokade besök avbokas normalt inte om det regnar, däremot om det blåser för mycket för att passagerarna på ett säkert sätt ska kunna komma i och ur barkasserna som går mellan hamnen och fartygen på redden, där de stora fartygen tvingas ankra.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!