"Turister mindre nöjda med första ö-besöket"
Nästan en fjärdedel av turisterna på Gotland är på ön för första gången. Deras önskan nummer ett är att få "upptäcka Gotland" och de "vill se allt". Detta berättade marknadschefen Mats Jansson, vid den turistdag som ägde rum i Visby i går. Förstagångsbesökarna är således viktiga för öns besöksnäring, men här gäller det att se upp och tänka efter, framhöll Mats Jansson: - Se det som en varning att förstagångarna sätter ett något sämre betyg än övriga på sin Gotlandsvistelse!
Det visar sig att som vanligt så kommer en stor majoritet av turisterna från Stockholmsområdet. Men dominansen är inte riktigt lika stor bland förstagångsbesökarna. De är mer utspridda.
Sju nätter ännu vanligast
Att turisternas vistelsetid på Gotland blivit allt kortare har sagts förr och det sades igen. Men Mats Jansson konstaterade också att fortfarande är sju nätter klart vanligast. Men det blir fler och fler vistelser som varar bara sex, fem, fyra eller tre nätter.
Totalantalet ankommande resenärer, alltså gotlänningar och besökande, uppgick under tiden 1 maj till 15 september till 684 450. Det är en siffra som ligger i nivå med fjolårets. Om man skall vara noga så är det en minskning med 2,2 procent, men den minskningen ligger förmodligen inte på turismen.
Markant färre kryssare
En kategori resenärer har däremot minskat markant och det är kryssningsbesökarna.
Förra året kom cirka 110 000 kryssningsgäster men bland annat genom att Silja Line gick Gotland förbi, stannade antalet under 2006 vid drygt 80 000.
När det gäller besökarnas betygssättning av vistelsen på ön är det många höga betyg, men det finns också områden där lägre betyg ges. Märkbart och märkligt är dock att helhetsbetyget blir högre en delbetygen.
Pressen
Annamari Thorell kunde berätta om Gotlands attraktionskraft på internationella medier och hon sa bland annat att representanter för 51 internationella redaktioner besökt ön. Man har fått kännedom om 190 olika artiklar som skrivits om Gotlands som turistmål, vilket förmodligen inte är hela sanningen.
I stort sett alla tjejtidningar som riktar sig till yngre damer har visat intresse för ön.
En del av turistdagen ägnades åt att gå igenom olika kategorier av kunder, från barnfamiljer till 50-plussare. Det konstaterades bland mycket annat att:
l "Kid is king", vilket betyder att många familjer med små barn är beredda att satsa mycket på barnaktiviteter
l En ny fråga från ett flertal kryssningsturister har noterats. Den lyder: Hur kan jag komma tillbaka på riktigt?
l 50-plusfolket har 70 procent av köpkraften. De har dessutom gott om tid och inga studielån att dras med.
l Inspelningar av dansk film (Tempelriddarnas skatt) och tysk tevefilm (Mari Jungstedts två första deckare), kan komma att generera besökare.
Tankeväckande
Ett livligt, skrattframkallande och uppskattat inslag under turistdagen stod ekonomie doktor Ola Feurst för, då han talade om "erbjudanden, kärlek och pengar i affärslivet".
Här fick åhörarna lite träning i att tänka annorlunda, till exempel att se till att kunden kan nå fram till leverantören, i stället för att satsa på ett bryta igenom mediebruset.
Ola Feurst byggde mycket av sin framställning på att likna förhållandet mellan säljare och köpare med förhållandet mellan man och kvinna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!