Turistnäringen diskuterade kvalitetskrav och båtpriser

Debattens vågor om dyra turistpriser på Gotland har gått höga.
I går var det dags för turistnäringen att diskutera båtpriser, kvalitetskrav och önskvärda målgrupper.
­Ungdomar och barn tillsammans med föräldrar eller sina lärare på skolresa är viktiga ambassadörer för vår framtid, förklarade Eva Werkelin.

Gotland2004-10-28 04:00
Till följd av turismseminariet för två veckor sedan hade Marknads- och exportföreningen på Gotland (MEG) i går inbjudit till fortsatt diskussion. Ett drygt 50-tal intresserade lunchgäster hade hörsammat inbjudan för att under kristallkronorna på Wisby Hotell diskutera ämnet "Har Gotland prisat ut sig?".
<span class='mr'>Varumärke</span>
­Är det för dyrt att semestra på Gotland, får man för lite för pengarna, inledde moderatorn Martin Preis som hade tagit fasta på den diskussion som förts och poängterade att Gotlands rykte som varumärke är viktigt.
Svaren från den trehövdade panelen Eva Werkelin, Kneippbyn, Anders Murat, Gotlands Turistföreningen, och Leif Wictorén från Gotlandsresor var inte helt samstämmiga.
­Definitivt inte, svarade Anders Murat. Vi har inte prisat ut oss. Inte i dag och inte heller inom en rimlig framtid.
Eva Werkelin var av en annan uppfattning.
­Priserna är ett problem. Vi måste bestämma oss för vilka målgrupper vi vill ha. Är det höginkomsttagare eller vill vi öppna oss för låginkomsttagare, barnfamiljer där kanske bara en förälder har en inkomst eller ensamstående mammor, frågade hon.
Leif Wictorén undvek Martin Preis inledande fråga utan exemplifierade i stället med svårigheterna för turistnäringen på ön att marknadsföra sig på en konkurrensutsatt marknad med att priserna för att ta sig till Gotland är för höga.
­Att Gotland ska vara tillgängligt för alla är nog ett önsketänkande, sade Wictorén. Lite grand känns det resonemanget som från en myndighet. Till syvende och sist handlar målgruppen om vilka strategier de enskilda företagarna väljer.
<span class='mr'>Viktigt för Gotland</span>
Turisföreningens Murat var inne på samma linje. Han poängterade att turismen är en ren kommersiell verksamhet som bedrivs av enskilda näringsidkare och därför viktig för Gotland.
­Det gäller att tjäna pengar under en kort period och samtidigt ha en sund besöksnäring förklarade han med parallellen till att liknande svårigheter finns för turismen på orter i Skåne och på västkusten.
Turistföreningen arbetar för tillfället med att slutföra sin marknadsplan, som för ovanlighetens skull är ettårig. Av den anledningen valde Murat att nyansera bilden av barnfamiljer som besökare på ön.
­Av tradition har vi alltid vänt oss till barnfamiljer. Men problemet är att det inte är någon homogen grupp i dag. Den spänner mellan de som har väldigt god inkomst och just som Eva förklarade, ensamstående mammor. Det viktiga är att vi fattar beslut om hur vi vill gå vidare.
Frågan om man på Gotland ska profilera sig mer som ett lågprisalternativ, där Eva Werkelin månade om att kvaliteten inte på något sätt ska behöva bli eftersatt, möttes inte av någon större förståelse. I stället värnade inte minst Anders Murat den breda turismen.
Men den inledande frågan om Gotland har prisat ut sig lämnades i stort sett obesvarad.


Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!