Under 2012 etablerades drygt 1 200 nya turistföretag och idag finns närmare 16 500 turistföretag i Sverige. Den starkaste utvecklingen syns i norra Sverige medan turistnäringen i södra Sverige är betydligt svagare. Gotland hade 2011 en av landets starkaste nyföretagande med 83 procent över index, förra året backade Gotland kraftigt till 21 procent under index.
- Det var en dålig sommar förra året, det kanske har fått folk att tänka om, säger Eva Werkelin, vd för Kneippbyn Resort.
Enligt de tillfrågade företagen i undersökningen så är det största hindret för tillväxt inom turistnäringen en fråga om pengar. Enligt Eva Werkelin är transporten det största problemet.
- Den viktigaste frågan för turistnäringen på Gotland är transporten. Det är viktigt att skapa en konkurrens i luften och på havet så att turisterna får fler valmöjligheter, säger Eva Werkelin.
Den typ av företag som ökat mest under 2012 är logiföretag, det vill säga hotell, vandrarhem och camping. Det är ofta lönsamma satsningar som även Kneippbyn valt att fokusera på.
- Vi planerar att bygga 800 nya bostäder, vi väntar bara på godkännande från byggnadsnämnden., säger Eva Werkelin. Hon menar att sådana processer också utgör ett hinder för turistnäringens utveckling.
- Det tar alltid lång tid att få igenom beslut och att slutföra ett projekt. Det är oftast inget vi företagare kan göra något åt, säger Eva Werkelin. Vad gäller framtiden är Eva Werkelin ändå positiv.
- Jag tror på en lysande sommar för turistnäringen på Gotland, säger Eva Werkelin.