”Det kan vara skitjobbigt eller hur lĂ€tt som helst”

FrÄn första maj till sista augusti Àr Frivilliga FlygkÄren (FFK) redo att dag ut och dag in ge sig upp i luften för att spana efter brÀnder pÄ Gotland.

Är det en dag med fuktig mark och lĂ„g spridningsrisk blir det inga flygturer den dagen. ”Det kan bli noll och det kan bli massor”, sĂ€ger Jan Åhlberg.

Är det en dag med fuktig mark och lĂ„g spridningsrisk blir det inga flygturer den dagen. ”Det kan bli noll och det kan bli massor”, sĂ€ger Jan Åhlberg.

Foto: Clara Wasell

Gotland2022-08-03 11:30

Varje morgon börjar med att Jan Åhlberg ringer till RĂ€ddningscentralen Mitt i Stockholm, dit rĂ€ddningstjĂ€nsten pĂ„ Gotland ingĂ„r. RĂ€ddningscentralen stĂ€mmer i sin tur av med information de fĂ„r frĂ„n SMHI om hur stor brandrisken pĂ„ ön Ă€r.

Brandrisken bedöms pĂ„ en sexgradig skala. Om den ligger pĂ„ en fyra ser den flygburna skogsbrandbevakningen till att vara uppe i luften Ă„tminstone en gĂ„ng under dagen. Om brandrisken ligger pĂ„ en femma eller sexa brukar det i stĂ€llet bli tvĂ„ turer.

Dagens flygning, som GT har fĂ„tt chansen att följa med pĂ„, inleds pĂ„ strax under 1 000 fot, dryga 300 meter, men en bit in pĂ„ resan stiger vi till att ligga runt 2 000 fot.

En vanlig kommersiell flygtur, dĂ€r mĂ„let inte Ă€r att spana efter vad som sker pĂ„ marken, ligger flygplanen oftast pĂ„ flera tusen meters höjd – bland annat för att komma undan den vĂ€rsta turbulensen. LĂ„ngt dĂ€r uppe ovan molnen kan man sedan lugnt ligga och njuta av en stillsam fĂ€rd.

Men hÀr pÄ cirka 600 meters höjd ter sig flygturen mer som en ryckig berg- och dalbana.

– Man fĂ„r anpassa sig efter molnen, Ă€r det lĂ„ga moln fĂ„r man ligga lĂ€gre och Ă€r det höga moln kan man ligga lite högre, sĂ€gen Jan Åhlberg.

Den som har varit med ett tag kanske minns det stora skogsbranden pĂ„ Gotland 1992, den sĂ„ kallade ”KrĂ€klingbobranden”. Det har brunnit en del sedan dess, men tur nog ingen riktigt lika stor som den.
Den som har varit med ett tag kanske minns det stora skogsbranden pĂ„ Gotland 1992, den sĂ„ kallade ”KrĂ€klingbobranden”. Det har brunnit en del sedan dess, men tur nog ingen riktigt lika stor som den.

Jan Åhlberg försĂ€krar GT:s utsĂ€nda om att det hĂ€r Ă€r en förhĂ„llandevis mild dag nĂ€r det kommer till blĂ„sten. Trots det börjar luftgroparna snart kĂ€nnas av i magen. En stadig blick mot horisonten hjĂ€lper till att avvĂ€rja illamĂ„endet nĂ„got.

Men sikten Àr tacksam. En klar och solig dag som denna gÄr det att se ungefÀr tio mil i varje vÀderstrÀck frÄn kabinen. Det kan bidra till att man som pilot kan korta ner lite pÄ restiden.

– Vi slĂ€cker inga brĂ€nder. Vi dokumenterar bara och kan leda brandfordonen till rĂ€tt plats, sĂ€ger Jan Åhlberg. 

Jan Åhlberg och GT:s reporter under flygturen. Jan berĂ€ttar att det inte bara Ă€r torkan som Ă€r faran. En dag med lite lagom vindar Ă€r minst en lika stor fara. En liten brasa kan enkelt sprida sig snabbt och ordentligt om det blĂ„ser.
Jan Åhlberg och GT:s reporter under flygturen. Jan berĂ€ttar att det inte bara Ă€r torkan som Ă€r faran. En dag med lite lagom vindar Ă€r minst en lika stor fara. En liten brasa kan enkelt sprida sig snabbt och ordentligt om det blĂ„ser.

Första punkten att bocka av pÄ rutten Àr Hejdeby kyrka, sedan vidare norrut upp mot Lokrume och Stenkyrka, med TingstÀde trÀsk ner pÄ planets högra sida. NÀr planet sedan flugit över FÄrö och Gotska Sandön bÀr det av söderut lÀngs den gotlÀndska ostkusten.

Hela rutten tar omkring tvÄ och en halv timme. Har det inte hÀnt nÄgonting pÄ hela strÀckan kan pilot och spanare ÄtervÀnda till Visby flygfÀlt för att skriva hÀndelserapport.

Om en rökpelare eller liknande skulle upptĂ€ckas fĂ„r de i stĂ€llet stanna kvar i luften och invĂ€nta order. Visar det sig att det Ă€r en brand som hĂ„ller pĂ„ att utvecklas fĂ„r de tillkalla SOS Alarm.

– Det Ă€r ganska lĂ€tt att se om det skulle vara en riktig brand. Vi ser sĂ„dant ganska tidigt och pĂ„ lĂ„ngt hĂ„ll, sĂ€ger Jan Åhlberg.

Utsikten över ön frÄn planet. Med sÄ hÀr klar sikt kan man se havet pÄ bÄda sidor.
Utsikten över ön frÄn planet. Med sÄ hÀr klar sikt kan man se havet pÄ bÄda sidor.

I föreningen ingÄr 20 frivilliga piloter och 15 utbildade spanare. För att fÄ flyga skogsbrandsflyg i deras regi behöver man ha flugit 100 timmar.

I Ă„r har de hittills flugit 126 timmar med skogsbrandbevakningen. Det Ă€r lĂ€gre Ă€n vad de brukar snitta pĂ„, men Jan Åhlberg sĂ€ger att det Ă€ndĂ„ har varit nĂ„gra intensiva veckor i juli. Fast inte i nĂ€rheten av hur intensivt det var under rekordsommaren 2018.

– Den sommaren flög vi ungefĂ€r 400 timmar, i snitt hundra timmar i mĂ„naden.

Avtalen för skogsbrandflygen skrivs mellan FFK och lÀnsstyrelsen. FFK flyger ocksÄ havsövervakning Ät Försvarsmakten och uppdragsflyg Ät HemvÀrnet.
Avtalen för skogsbrandflygen skrivs mellan FFK och lÀnsstyrelsen. FFK flyger ocksÄ havsövervakning Ät Försvarsmakten och uppdragsflyg Ät HemvÀrnet.

BrÀnslekostnader och annat som rör planen stÄr MSB för. Piloterna sjÀlva fÄr ingen ersÀttning; alla flyger pÄ frivillig basis. NÄgon jobbar skift, nÄgra Àr pensionÀrer och nÄgra passar pÄ under sommarsemestern för att flyga och spana efter brÀnder.

– Det Ă€r frivilligt men man mĂ„ste kunna stĂ€lla upp och hjĂ€lpa till. Det kan vara skitjobbigt och det kan vara hur lĂ€tt som helst, sĂ€ger Jan Åhlberg.

Brandflyg

Det frÀmsta mÄlet med flygande skogsbrandbevakning Àr att sÄ fort som möjligt upptÀcka och positionsbestÀmma skogsbrÀnder för kunna minimera brÀndernas spridning.

LÀnsstyrelsen har som uppdrag att bestÀmma hur ofta bevakningsflygningarna ska genomföras och vilken rutt dessa ska följa.

Skogsbrandsbevakning ska genomföras vid stor, mycket stor eller extremt stor brandrisk om ansvariga bedömer att bevakning Àr aktuell.

KĂ€lla: MSB

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!