Två veckor kvar till sommar(däck)tid

Senast om två veckor måste dubbade vinterdäck plockas av och ersättas med sommardäck. Att köra dubbat på torr väg ger dels sämre väggrepp, dels risk för böter.

Fullt upp. Fredrik Bjarneby och Daniel Nyroth (till höger) på Åkes bilvård i Visby har bråda dagar. Många slitna dubbdäck ska av, friska sommarsulor läggas på.Foto: Rolf Jönsson

Fullt upp. Fredrik Bjarneby och Daniel Nyroth (till höger) på Åkes bilvård i Visby har bråda dagar. Många slitna dubbdäck ska av, friska sommarsulor läggas på.Foto: Rolf Jönsson

Foto: Rolf Jönsson

Gotland2010-03-31 04:00
Nytt från och med i år är att dubbdäcken måste tas av senast den 15 april om det inte råder vinterväglag.
Tidigare har man fått behålla dubbdäcken till den sista april oavsett väglag. Men i många delar av landet har vintern varit lång, kall och snörik.
- Om det fortfarande är vinterväglag den 16 april eller senare får du behålla dubbdäcken på tills väglaget blir bättre, säger Göran Andersson, utredare på Transportstyrelsen.
Att dubbdäck får användas även under annan tid, om det är eller befaras bli vinterväglag, betyder till exempel att den som tänker resa till fjälls med bilen i påsk, kan behöva ha dubbdäcken på. Men bara om det vankas halka.

Däckrazzior
Under flera år har så kallade däckrazzior genomförts runt om i landet, senast hösten 2007 på 80 platser - bland annat på Gotland då 504 fordon och förare kontrollerades. Efter den kontrollen noterades bland annat att nästan 38 procent av öns bilister körde med minst ett däck med tre millimeter mönsterdjup eller mindre.
34 procent (mest i landet) av de gotländska bilförarna hade ingen aning om att däcken var slitna.
Åtta procent hade olagligt mönsterdjup, alltså mindre än 1,6 millimeter. Det placerade Gotland på en andra plats i bottenligan efter Stockholms län (drygt åtta procent körde där med icke godkända däck).
På Gotland var det flest bilar i riket som kördes med för lågt lufttryck (39,4 procent). 13 procent av de 504 som stoppades körde med punktering eller på gränsen till "punka".
Sammantaget noterade polisen, Vägverket, NTF och Däckbranschens informationsråd att de sämsta däcken på personbilar i landet finns på Gotland!
Bäst däck och mest koll på däcken har man i Jönköpings län.
Men varför ska man byta till sommardäck? Kan man inte köra på sina dubbfria vinterdäck?
- På sommaren ger dubbfria vinterdäck sämre grepp, längre bromssträcka och sämre stabilitet vid en undanmanöver, säger Pontus Grönvall på Däckbranschens informationsråd.
När är det vinterväglag? Enligt Transportstyrelsen, om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan som du färdas på.
Dubbfria vinterdäck får användas även efter den 15 april, men man bör byta till sommardäck eftersom vinterdäck ger sämre grepp och längre bromssträcka vid sommarväglag. Dessutom ger vinterdäcken högre bränsleförbrukning. Och precis som alltid: bästa däcken bak för att minska risken för sladd.
Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i bland annat följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten: Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål, vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste Bilprovning, om fordonet är trettio år eller äldre.

Mer information på nätet: http://www.transportstyrelsen.se
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om