Tvång på utbildning bidrog till förändring
Atheneskolan i Visby är en av de arbetsplatser där jämställdhetsutbildningen har bidragit till att man delvis ändrat sitt sätt att arbeta. - Det var jättebra att utbildningen var tvingande för att vi skulle få pengarna till vårt projekt för kompetensutveckling, säger Rigmor Kinnbom, vd för skolan. Annars hade vi nog inte tänkt på det här med jämställdheten i samband med det arbetet.
Ökad medvetenhet
- Vi har i dag ett större medvetande i vardagen. Det är en kvinnodominerad arbetsplats med 21 kvinnor och nio män. När vi anställer försöker vi ändra på det. Senast i tisdags anställde jag en man, berättar Rigmor Kinnbom.
Själv tänker hon också mer på hur hon uttrycker sig på arbetsplatsen. För oavsett om det är kvinnor eller män som dominerar en arbetsplats så blir det lätt en viss jargong som kan verka avskräckande av det motsatta könet och tas illa upp.
- Skolan behöver fler män. Små möjligheter att göra karriär och låg lön är nog två orsaker till att det är svårt att rekrytera. Skolan har ju också många vårdande uppgifter i dag vid sidan av själva undervisningen och det kanske får en del män att dra sig ur. Det finns ändå mycket vi kan göra för att få in fler män tror jag. Men kunskap och medvetenhet krävs för att skapa förändring. Och där står vi bättre rustade i dag.
På Atheneskolan genomfördes ett kompetensutvecklingsprojekt kring flera områden. Information och kommunikation via dator och bemötandet av elever med problem var två saker som togs upp. I och med jämställdhetsutbildningen tittade man också extra noga på det här med kvinnligt och manligt under de praktikdagar som lärarna gjorde på andra arbetsplatser.
Större hänsyn
- Vi har fått många tankar, och de växer. Vi har bland annat sett över fördelningen av män och kvinnor i de olika arbetslagen.
Utöver arbetet med ökad jämställdhet bland de anställda så har utbildningen också fått effekt på undervisningen. Nu tar man större hänsyn till att flickorna behöver större utrymme.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!