UF-företaget som satsar på en karta i det lilla formatet
Vi grät av lättnad när vi äntligen stod där med kartan i handen. Vi har fått jobbat på nätterna för att klara det. I skolan har vi bara 2,5 lektionstimmar i veckan avsatta för att jobba med UF-företag, säger Charlotta Wirén, vd för Kartsmart.Hon är en av fem mycket stolta elever som går i SP3b på Säve och som driver UF-företaget Kartsmart. De fem har lyckats ta fram en karta över Gotland och Visby i fickformat och den är redan såld i 12 000 exemplar till grossistföretaget Immenco i Visby!
Nu är lillasyster Charlotta vd för UF (Ung företagsamhet) Kartsmart tillsammans med klasskompisarna Marcus Andersson, Lottie Björkegren, Linnea Nilsson och Linnéa Nährström. På fredag och lördag i nästa vecka är det regionfinal på Borgen för de olika UF-företagen från Säveskolan och Donnergymnasiet. Då tävlar Kartsmart mot de andra om att bli bästa företag och att ha bästa produkt.
Så här lyder affärsidén "det är lätt att hitta rätt":
"Vi erbjuder en överskådlig karta över Gotland och Visby i ett smidigt och behändigt format. I och med dess storlek kan den bäras med överallt utan besvär. Den har sin givna plats i väskan, plånboken, fickan och i handen. Var du än befinner dig finns den tillgänglig.
Till synes är förpackningen minimal, men genom en enkel manöver breder Östersjöns pärla ut sig i ett praktiskt och överskådligt bildformat".
<span class=MR>Så kom idén</span>
Det var i september förra året, som idén tog form. Då var Innovation Gotland och föreläste på Säve. Med sig hade man kortfoldrar med sina visitkort. Det var då idén föddes.
Vi hade några idéer på gång, men vi spolade dem. De där foldrarna slog oss på en gång, säger Marcus Andersson.
Första steget som togs var att ta kontakt med fastlandsföretaget Xpando Media för att höra om idén med en fickkarta med Gotland och Visby var praktiskt genomförbar.
Det var den. Xpando Media hade gjort en sådan karta över Gamla stan i Stockholm. Sådana här foldrar i fickformat brukar annars också finnas med karta över mässhallar, berättar Charlotta Wirén.
Sedan började man leta efter kartunderlag. Lösningen kom genom Charlottas pappa Kaj, som vände sig till en orienteringskamrat som har ett kartprogram för orienteringskartor. Med programmet kunde ett underlag skannas och sedan började arbetet att i datorn göra en karta över Gotland och en över centrala Visby. Namn och olika symboler lades också in på kartorna.
Det var ett jättejobb. Alla sa att det skulle ta lång tid. Men det struntade vi i. Vi visste att det skulle bli bra när det väl var klart. I början var det ingen som trodde på oss. Men nu kan vi säga kolla vad vi har gjort. vi är i varje fall först på Gotland med det här, säger Charlotta Wirén.
Vi gjorde också en marknadsundersökning och den gav oss en spark i rätt riktning. Väldigt många har varit positiva till formatet, säger Marcus Andersson.
Att trycka upp en karta kostar mycket pengar. Därför såldes annonsplatser. Efter bara några veckor hade de fått ihop 30 företag! Sedan gällde det att sälja och distribuera kartan. Kontakt togs med gotländska Immenco, ett grossistföretag i Visby, som bland annat säljer vykort till försäljning i matbutikerna.
Företaget köpte hela vår produktion på 12 000 kartor. Det blir ett bra tillskott till studenten, till att ta körkort och kanske göra någon resa, säger Charlotta Wirén.
<span class=MR>Har fått stort stöd</span>
Helt på egen hand har de fem säveeleverna på ekonomigrenen inte genomfört detta. Även om de själva lagt ner enormt mycket jobb. Föräldrarna och deras kontaktnät har varit ett stort stöd, liksom lärare på skolan och den mentor de har från näringslivet, Tomas Rosén och hans medhjälpare på Snabba Tryck. De senare har bland annat hjälpt till med layouten av kartan.
<span class=MR>Handelsbolag</span>
I maj måste UF-företaget läggas ner. Men sedan finns möjlighet att starta ett handelsbolag för sin produkt. Kanske kan det också bli en fortsättning med fickkartor för andra delar i landet, Öland t.ex.
I maj skall vi diskutera med Immenco för vidare samarbete. Även Xpand Media är intresserade av ett fortsatt samarbete, säger Charlotta Wirén.
Med spänning ser de fem i Kartsmart fram mot kommande tävlingar för Ung företagsamhet. Spännande blir det också i sommar när turisterna kommer. (Det poängteras att kartan även kan vara bra för gotlänningar). Kommer fickkartan att sälja bra? Rekommenderat pris ute i affärerna blir 15-20 kronor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!