Underhållet skopas bort

Ingen vet hur dyr snöröjningen blir i år.

Ann-Louise Almgren på Nybergs entreprenad. "När det är så här kollar vi väderprognoserna nästan varje timme".

Ann-Louise Almgren på Nybergs entreprenad. "När det är så här kollar vi väderprognoserna nästan varje timme".

Foto: Petra Jonsson

Gotland2010-01-26 04:00
Gotland upplever sin snörikaste vinter på många år. Men det är inte över än - redan i morgon väntas nästa snöoväder dra in över ön.
Och i väntan på det, avvaktar de som ansvarar för snöröjningen runt om på öns vägar.
- När det är så här kollar vi väderprognoserna nästan varje timme, säger Ann-Louise Almgren på Nybergs entreprenad, företaget som sköter snöröjningen åt Vägverket.

Samhällsproblem
Vintern innebär inte bara mycket arbete - utan också höga kostnader.
Men, betonar både kommunen och Vägverket, så länge det snöar, så skottas det.
- Det skulle bli ett samhällsproblem om folk inte kom till jobbet, och sett på det sättet är kostnaden för snöröjningen en liten kostnad, resonerar Sivert Persson på kommunens tekniska förvaltning.
Gotlands kommun har budgeterat närmare 6,5 miljoner kronor för snöröjningen i år, och i nuläget har man gjort sig av med cirka 4,5 miljoner.
Om vintern fortsätter så pass länge att de 6,5 miljonerna i "snöröjningsbudgeten" inte räcker - då plockas det ur andra budgetar.

Generell sänkning
Först att få stryka på foten är beläggningsarbetet, alltså arbetet med att förse öns grusvägar med permanent beläggning.
- Det är där man först siktar in sig om mer pengar måste till för snöröjning. I nästa steg kan man göra vissa indrag i buskröjning och slåtter. Kanske också minska på städningen av vägarna, där vi annars brukar hålla en hög nivå, berättar Sivert Persson om prioriteringarna.
- Man kan säga att det blir en generell standardsänkning av barmarksunderhållet, om snöröjningspengarna inte räcker till.
Gotlands kommun har totalt cirka 160 mil väg runt om på ön att ansvara för. De statliga vägarna, bland annat länsvägarna, är det Vägverket som har ansvaret för, men arbetet köps in från Nybergs entreprenad. Det handlar om runt 150 mil vägar på Gotland, och finansieringen är något annorlunda jämfört med kommunen.
- Vägverket har ansvar att sköta en viss nivå av vägar i hela landet, oavsett hur mycket det snöar. För Gotlands del får vi ungefär 15 miljoner totalt för en normalvinter, men då ingår inte bara själva snöröjningen. När vintern är slut räknar vi ut vad den verkligen har kostat, redogör Vägverkets man på Gotland, Kurt Palmgren.

Ständig beredskap
Om Vägverket överskrider sin snöbudget, går huvudkontoret i Borlänge in med hälften av extrakostnaden medan regionen - i Gotlands fall region Stockholm dit även ön hör - får betala hälften. Om pengar i stället blir över i snöbudgeten, får huvudkontoret och regionen hälften var.
När nu snön ligger vit och mer snö är på väg, bidar både Vägverket och Gotlands kommun sin tid.
- Vi har alltid beredskap. Blir det besvärligt får vi ta tag i det då, säger Kurt Palmgren på Vägverket.
- Vi har ingen framförhållning på det sättet. De bästa varningarna kommer bara tre, fyra timmar i förväg, säger Sivert Persson på kommunen.
Samtidigt jobbar också privata aktörer på att förbereda sig inför mer snö. Ronny Pettersson är extrainkallad för att skyffla snö på en cykelbana i norra Visby.

Extra mycket att göra
- Jag gör det åt bolaget som äger marken häromkring. Vi förbereder inför mer snö genom att ta bort snövallarna, så att det blir enklare att ploga upp nya vallar när mer snö kommer, förklarar Ronny Pettersson som normalt inte arbetar med snöröjning.
- Jag är bara inne extra. Och den här vintern finns det en del att göra - så mycket att göra som vi haft den här vintern, har vi inte haft på många år, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!