Större starkare Gotland.
Under den parollen driver killarna bakom PR UF sitt företag.
Försäljning av pins är medlet. Ökat engagemang är målet.
Det handlar om höga priser för att resa med färjan och det handlar om att fokusera på andra effekter än att de påverkar turismen.
- Vi vill att gotlänningarna ska väckas upp och se hur färjepriserna slår mot idrotten, säger Adrian Ogestad.
Han är en av fyra gymnasister som inom ramen för sin utbilding i företagsekonomi på Richard Steffengymnasiet startat ett UF-företag med affärsidén att stödja Gotländsk idrott samtidigt som man driver opinion.
Pengar för merkostnad på ön
Det som säljs är knappar med nålar, pins, med texten "Större, Starkare, Gotland" .
Knapparna kostar 20 kronor styck, och vinsten går oavkortat till de gotländska idrottslagen FC Gute, Visby IBK och Visby Roma.
Som kompensation för de merkostnader de har av att finnas på en ö med höga reskostnader på färjan.
- Vi vill framstå som idrottens ö, men samtidigt blir det problem så fort ett lag som FC Gute går vidare i serien, för att de inte har råd med resorna.
Adrian Ogestad, som bär ansvaret för företagets marknadsföring, förklarar att de framför allt hoppas öka engagemanget bland ungdomar genom sin verksamhet. Och att målet är att alla ska förstå
hur avgörande frågan om färjepriserna är:
- Det är för dyrt att åka hit, så är det bara. Om vi måste avstå från att tävla för att det är för dyrt måste någonting göras.
Säljer för att hjälpa
Under onsdagen inlede PR UF sin första försäljningsinsats på ICA Maxis parkering i Visby.
Upplägget härnäst är att direkt överlämna 50 procent av försäljningsvinsten till idrottslagen. Resten sparas för att eventuellt finansiera inköp av mera pins. Eftersom företaget är ett UF-företag kommer det att avvecklas om ett halvår.
Det överskott som då finns kvar överlämnas i sin helhet de också till idrottslagen.