I det tysta pågår en upphandling av skolskjutsar på Gotland.
- Det är ett stort orosmoment, det som pågår just nu. Det är mycket man funderar på, säger en bekymrad Stefan Olsson på företaget KG:s busstrafik, som startades av Stefans far Karl-Gösta Olsson 1967.
Karl-Gösta jobbar fortfarande inom familjeföretaget, och instämmer i sonens oro:
- Jag är verkligen orolig. Vi har kört i 44 år, och skolskjutsar har alltid varit största delen. Blir vi av med skolskjutsen måste vi lägga ner hela företaget, säger han.
Längre turer på förslag
Inom Region Gotland är man än så länge tystlåten vad gäller upphandlingen. Det hela handlar om att regionen vill dra ned på kostnaderna för skolskjutsar.
Detaljer kring upphandlingen är sekretessbelagda, lyder beskedet till dem som undrat. Enligt uppgifter som de som GT pratat med har att gå på, finns förslag på färre men längre bussturer för barnen som därmed också får längre skoldagar, längre avstånd hemifrån till bussen, och färre busschaufförer i tjänst.
Det nya skolskjutssystemet ska börja gälla från höstterminen 2012, och bland annat krävs de företag som lämnar anbud på nya, än mer miljövänliga motorer.
Helt olika krav
- De bussar vi har nu är miljöcertifierade men de duger inte. Om vi ska köpa in nya bussar som lever upp till kraven kostar det oss 2,7 miljoner per buss, och vi skulle behöva tre stora bussar och en mindre för att köra den skolskjuts vi kör nu, resonerar Karl-Gösta Olsson.
- Dessutom måste vi ha en annan uppsättning turistbussar, för de här nya skolskjutsbussarna duger inte som turistbussar - det ställer helt andra krav på komfort och annat. Men vi kan inte ha två uppsättningar bussar...
Även andra chaufförer och bussbolag, som Torsten Johansson på Tottes bussar och Robert Lindberg på Lindbergs buss, oroas.
- Det här slår mot turist- och kryssningstrafiken också. Som det är nu kan vi köra kryssningsturisterna mellan skolskjutsarna, men om skolskjutsresorna blir längre, blir det mindre tid över till turistturerna, resonerar Torsten Johansson.
- Och för oss räcker det inte med enbart skolskjutsar eller enbart turistresor. Vi måste ha lite av båda för att gå runt, menar Robert Lindberg.
- Men största oron för oss är ju om det blir ett bolag från fastlandet som får skolskjutsarna - då blir vi av med jobben allihop, fastslår KG Olsson.
"Får det sämre"
Bland de få föräldrar som över huvud taget hört något om den upphandling som pågår, är den största oron risken för att barnen får längre dagar i och med längre bussturer.
- Hinner man med några kvällsaktiviteter om man inte är hemma förrän kanske 17.30, frågar sig en mamma som GT pratat med.
- Bussarna borde anpassas till skolan, inte tvärtom.
Och även busschaufförerna oroar sig för barnens räkning.
- Ungarna får det sämre. Som det är nu har vi kunnat hämta upp längs småvägarna, eller stanna utanför de hus vi ändå passerar. Med det nya upplägget får vi inte göra så - ska då sexåringar börja gå längs vägarna flera kilometer för att komma till sitt stopp, frågar sig Stefan Olsson.
Ingen kommentar
- En del familjer har till och med uppmanats att flytta in till stan, för att det passar bättre med stamnätets bussar. Det här bara avfolkar landsbygden...
Anne Gardelius, ansvarig inom regionen för upphandlingen, vill inte kommentera processen innan den är klar.