"Ungefär som att lära sig cykla"

Kommunalrådet Eva Nypelius (c) fick i måndags prova på eco-driving -  hur man kör extra snålt för att spara bensin och miljö. Det hela var ett led i Motormännens riksomfattande informationskampanj.

Snålkörning. Kommunalrådet Eva Nypelius fick prova på eco-driving i måndags. På bilden kliver hon ur bilen tillsammans med Göran Erickson, Motormännens ordförande på Gotland.Foto: Ulf Glimfalk

Snålkörning. Kommunalrådet Eva Nypelius fick prova på eco-driving i måndags. På bilden kliver hon ur bilen tillsammans med Göran Erickson, Motormännens ordförande på Gotland.Foto: Ulf Glimfalk

Foto: Ulf Glimfalk

Gotland2008-09-23 04:00
Körtekniken som Eva Nypelius fick lära sig skiljer sig mot den körteknik hon använder till vardags eftersom hon privat kör en automatväxlad bil. Eco-driving går mycket ut på hur man använder en manuell växellåda.
Nypelius påpekade dock att det inte skulle vara några svårigheter för henne att lära den här körtekniken:
- Det är ungefär som att lära sig cykla  - har man väl lärt sig det så blir det en vana.
Majoriteten av de gotländska bilarna drivs med fossila bränslen, bensin och diesel. På ön finns 31 876 personbilar som årligen släpper ut cirka 97 500 ton koldioxid som sedan påverkar genom växthuseffekt och klimatpåverkan.
Organisationen Motormännen konstaterar att med ett förändrat körsätt, snålkörning, skulle koldioxidutsläppen kunna minskas till cirka 83 000 ton. Skillnaden, 14 500 ton, motsvarar utsläppen från 4 781 personbilar under ett år.

Tips och råd
Genom kampanjen i måndags vill Motormännen att Gotlands kommun ger gotländska bilförare lättillgängliga tips och råd om hur man kör sin bil snålt och därmed skonar miljön och sparar sina pengar.
Enligt Janne Malmros, Nilssons Bilskola, är snålkörningstekniken något som bilskolorna har lärt ut sedan en lång tid. I dag är det till och med så att köreleven inte klarar en uppkörning om denne inte behärskar den här körtekniken.
I stort sett går tekniken ut på att man så snabbt som möjligt ska komma upp i hastighet utan att varva motorn för mycket. Ibland kan man hoppa över vissa växlar och försöka köra på högsta möjliga växel och därmed lägsta varvtal.
I kraftigt medlut ska man låta bilen rulla utan gaspådrag och försöka använda medlutskraften att komma uppför i motlut. Vid mycket kraftigt medlut rekommenderas att lägga växeln i friläge.
Man ska sträva efter så jämnt tryck på gaspedalen som möjligt och så få inbromsningar med fotbroms och gaspådrag som möjligt.
När man ska sakta in ska man försöka utnyttja motorbroms - släppa gaspedalen och växla ner istället för att fotbromsa.
Gasa aldrig med mer än halv gas och varva aldrig över 3 000 varv. Måste du stanna mer än en minut, vid köbildning eller trafikljus, stäng av motorn. Använd aldrig AC (luftkonditionering) mer än nödvändigt. För automatväxlade bilar gäller att köra mjukt och växla upp så tidigt som möjligt.
* Följ serviceintervallen och byt oljor, filter och tändstift enligt rekommendationer i serviceboken.
* Kontrollera att du har rekommenderat lufttryck i däcken. med 10-15 procent högre tryck rullar bilen ännu lättare.
* Ta bort takboxen när den inte används.
* Töm last- och bagageutrymmen på alla onödiga tunga prylar.
* Använd motorvärmare en och en halv timme före körning vid en temperatur under -15 grader, en timme upp till 0 grader och tjugo minuter upp till +10 grader.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om