Gotlandsbåten har via sin advokat Jonas Thyberg svarat Konsumentverket och menar att man inte gjort något fel gentemot sina kunder. Det var extraordinära omständigheter i Grekland, med strejker, varmt väder och arbetsnedläggelse, som gjorde att deras båt inte blev klar i tid.
Arbetet med att samla in dokumentation från grekiska myndigheter för att styrka den bilden har försenats på grund av den grekiska byråkratin, skriver Jonas Thyberg. "Gotlandsbåten begär mot bakgrund härav att Konsumentverket avvaktar med eventuella ytterligare åtgärder"
Gotlandsbåten fortsätter också att hävda att man endast var tvungen att ersätta kunder som bokat av sina resor, inte boka om dem till andra resor för att komma till och från Gotland. "I de nu aktuella fallen menar Gotlandsbåten att det var omöjligt att omboka passagerare till resor med jämförbara villkor, eftersom sådana resor saknades."
Däremot har Gotlandsbåten rättat till den information som Konsumentverket tyckt varit vilseledande på bolagets hemsida.
Klicka här för att läs Gotlandsbåtens svar till Konsumentverket.