Upphandling av färjetrafiken har påbörjats

Rikstrafiken i Sundsvall har nu påbörjat arbetet inför nästa upphandling av Gotlandstrafiken.

Gotland2005-01-26 06:00
- Just nu håller vi på med flera utredningar för att titta närmare på det rättsliga läget och ta reda på hur politikerna ställer sig kring vilka krav som ska ställas på den framtida trafiken, säger Annika Olsson, Rikstrafiken i Sundsvall. Till halvårsskiftet räknar vi med att ha ett färdigt anbudsunderlag.
Destination Gotland har avtal på att sköta färjetrafiken till och från Gotland till och med 2007 och sedan option på att få avtalet förlängt i ytterligare ett år.
- Vi vet ännu inte hur de ställer sig till det utan vi arbetar på för att ha en beredskap att upphandlingen ska vara klar och ett nytt avtal skrivit till 2008, säger Annika Olsson.

Brutto eller nettoavtal
Vid det öppna forum kring Gotlandstrafiken som hölls på Borgen i Visby i lördags framförde Destination Gotlands vd Sten-Crister Forsberg farhågor för att staten kommer att minska stödet till färjetrafiken i framtiden, men några sådana signaler säger sig Annika Olsson inte ha fått.
- Målsättningen är att den inte ska kosta mer, säger hon. Men det beror också på vilken typ av avtal man väljer att skriva. Ett bruttoavtal som i dag, eller ett nettoavtal där rederiet talar om vilken ersättning de vill ha för att sköta trafiken och sedan själv står för riskerna, men också får ta hand om förtjänsterna om man lyckas öka antalet passagerare.

Väcka intresse
En anbudstävlan innebär konkurrens och på Rikstrafiken försöker man nu få grepp om hur marknaden ser ut, vilka rederier som finns och vilka båtar som kan vara tillgängliga.
- Det gäller ju för oss att tala om att den här upphandlingen ska ske och att väcka ett intresse för det. Och jag tror intresset finns, både i Europa och i världen i övrigt. Vi har hört att det finns tonnage i till exempel Kanada och Irland som skulle kunna vara lämpligt.
Men först ska Rikstrafiken nu sätta sig in i de råd och riktlinjer som finns för sjötransporter, se om de förändrats och diskutera med politikerna vilka krav som ska ställas. Ska det vara allmän trafikplikt, att man kräver en viss turtäthet, produktion och punktlighet som man talar om inom flyget, vilken standard som kan krävas och hur upphandlingsunderlaget ska utformas.
- Vi räknar med att det ska vara klart den 1 juli så att det kan fastställas av regeringen, säger Annika Olsson.
Antalet hamnar och vilka de ska vara diskuteras inte enligt henne. Det är två hamnar som gäller även i fortsättningen, en norrut och en söderut.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om