Upplevelserna ska paketeras och säljas

Det du alltid drömt om kan du uppleva på Gotland!
Den formuleringen gäller en ny satsning inom besöksnäringen, som Pigge Werkelin nu kör igång. Nyheten riktar sig till de som går och bär på speciella drömmar och önskemål. Pigge skall i samarbete med en mängd aktörer på ön göra ett förverkligande av drömmarna möjligt. Och det skall huvudsakligen ske utanför ordinarie turistsäsong.
Att projektet kommer att bidra till en länge önskad säsongsförlängning är Pigge Werkelin övertygad om.

Gotland2004-03-04 04:00
Pigge Werkelin är entreprenören. Han gillar att dra igång projekt, men när igångsättningssvårigheterna är avklarade lämnar han gärna över till andra att driva verksamheten vidare.
Det finns många exempel på detta.
Nu är det alltså dags för ett nytt projekt. Det som skall vara klart att sjösätta i juni har Pigge funderat på en tid. Nu tycker han att tiden är mogen att dra igång.
Upplevelsefabriken är ett arbetsnamn på projektet. Den här fabriken kommer att ha mängder av gotländska upplevelser att erbjuda. Pigge har skissat på en del exempel, Här är några:
- Mc-utflykt i fyra dagar runt hela Gotland. Med avrostningskurs.
- Intensiv körkortsutbildning. Mc, bil, lastbil, buss i sju dagar.
- Lär dig dreja. Sju dagar.
- Lär dig simma. Femdagars vuxenkurs.
- Arkeologiresa. Fyra dagar som arkeolog i den gotländska myllan.
- Bli gravid med akupunktur. Fem dagar. Resultat eller 50 procent tillbaka!
- Dåligryggkurs. Lär känna din egen rygg och hur den skall tränas.
Det finns förutom de nämnda exemplen redan en lång lista på det som är tänkbart: Kärleksweekend. Föda barn på Gotland, Hunddressyr, Fotokurs, Datakurs, Lev vikingaliv....
TIll de flesta aktiviteterna handlar det om att samla ihop 6-12 intresserade för att den skall sätta igång.
<span class=MR>Målet 50 aktiviteterDet första målet är att till sommaren kunna ha en lista på 50 olika aktiviteter.</span>
­ Men jag är säker på att det går att hitta på hur mycket som helst i princip, säger Pigge.
Det finns också en tanke på att listan hela tiden skall förnyas, en del aktiviteter fasas ut och nya tillkommer. En del av de tänkta upplevelsevärdarna har han kontaktat, men han är också övertygad om att det finns många som inte tänkt tanken att de skulle kunna ordna upplevelseaktiviteter.
­Dom vet helt enkelt inte om att dom driver ett upplevelseföretag, säger Pigge.
Det finns också de som tänkt marknadsföra sig på egen hand, men inte haft råd på grund av de höga startkostnader. När man nu går samman och sätter "tak på hela Gotland" blir kostnaderna överkomliga för var och en.
<span class=MR>Privatpersonen är kund</span>
Upplevelsefabriken skall hjälpa till att paketera och sälja upplevelserna. Det kommer att bli marknadsföring via Internet givetvis, men också via mässor, resetidningar och press.
Detta att det finns en efterfrågan på upplever inom besöksnäringen är i och för sig inget nytt. Men bilden har ändrats på ett ganska radikalt rätt.
För en tid sedan var det mest företagen som var kunderna inom upplevelsesektorn. De köpte upplevelserna åt sina anställda. Nu har företagen inte råd med detta, men den enskilde fortsätter att söka upplevelser. Eftersom det ofta handlar om gamla drömmar är de presumtiva kunderna beredda att anpassa sig och slå till när tiden är lämpligast för den som erbjuder upplevelsen. Återigen för att det handlar om drömmar kan man utgå från att kunden är beredd att betala vad det kostar.
Ny fabrik. Gotlands har mycket att erbjuda i form av upplevelser utanför turistsäsongen. Pigge Werkelin drar nu igång Upplevelsefabriken, som skall paketera och sälja upplevelserna.Foto: HENRIK RADHE
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om