Under sommarmånaderna räcker de taxibilar som finns på Gotland inte till alla turister som vill ta sig fram på ön, det är Joakim Andersen väl medveten om. Han har inget emot att det kommer hit fler bilar, det han vänder sig mot är att en del av taxiåkarna verkar utge sig för att tillhöra gotländska företag.
– Det är alltifrån att man har tryckt upp en dekal som det står Gotland på, till att man har tryckt upp visitkort där man utger sig för att vara gotländskt. Med dekaler som gör att bilarna till exempel liknar de som kör för Taxi Gotland, kan kunderna luras att tro att de stöder de lokala bolagen när de hoppar in i en sådan taxi, säger Joakim Andersen. Han fortsätter:
– Jag förstår varför, för Gotland är ett väldigt starkt varumärke och syftet är förmodligen att få fler kunder. Men att man utger sig för att vara gotländska taxibolag, det blir falsk marknadsföring, säger han.
Joakim Andersen säger att han flera gånger i veckan under sommaren får höra berättelser från kunder som känner sig lurade efter att ha åkt taxi. Han menar att det kan få konsekvenser för de lokala taxiföretagen.
– På sikt blir det så att vi som arbetar här på ön 365 dagar om året och försöker bedriva en seriös verksamhet, vi blir dragna över samma kam: ”Taxi vågar man inte åka på Gotland, för man blir bara blåst”, säger han.
Samtidigt är Joakim Andersen noga med att poängtera att det här absolut inte betyder att alla förare skörtar upp turisterna.
– Det finns fastlandsbilar som kommer hit och är superseriösa och duktiga och hittar på ön, säger han.
Det handlar inte heller om att hans eget bolag får konkurrens.
– Det är bra att de kommer – gotländska taxibilar hade inte räckt till, inte på långa vägar. Och tittar man krasst ekonomiskt så tror jag inte det drabbar oss speciellt hårt, det är inte där skon klämmer, utan det är synen på taxi som helhet. Det svärtar ner en yrkeskår som borde vara väldigt stolt för det är ju en samhällstjänst, man hjälper många människor, säger han och fortsätter:
– Sedan tänker jag på Gotland som destination, det skadar varumärket på sikt.
Det Joakim Andersen vill är att de taxibolag som bara kör här på sommaren är ärliga med det.
– Jag skulle önska att man körde med öppna kort. De borde sträcka på sig och vara stolta över sitt eget varumärke och den ort de vanligtvis verkar. De borde visa att de är bäst även på Gotland – det hade varit schysst mot kunden, säger Joakim Andersen.
Men att företag utger sig för att vara från en viss plats är inte ovanligt, och troligen inte heller olagligt, enligt organisationen Sveriges konsumenter.
– Så länge man inte snyltar på någon annans varumärke så finns inget hinder för att till exempel ett Stockholmsföretag kallar sig något med anknytning till Gotland, även om själva bolaget heter något helt annat. Det finns massor av företag som är registrerade i ett namn, men som kallar sig något helt annat i sin butik eller på sin hemsida. Det ser vi när vi jobbar med Svarta listan för Råd & Rön. Det kan vara ett riktigt detektivarbete att utröna vilket företag som ”Nisses bil” egentligen är registrerat som. Så jag tror att det kan vara svårt att driva det som ett brott mot marknadsföringslagen, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges konsumenter.