Uppskattade värdar firar tio år

Rödakorsvärdarna har funnits på plats i Visby lasarett i tio år. Många har uppskattat deras närvaro, och även de frivilliga som jobbar här trivs med uppgifterna.
- Det går inte en dag utan att någon uttrycker sin uppskattning att vi sitter här, säger Ingrid Lerman som varit frivilligledare för värdarna sedan början.

Gotland2006-09-08 06:00
Röda Korsets värdar har gett stöd och hjälp till besökare och patienter på lasarettet i tio år. Värdarna jobbar året om, måndag till torsdag, och insatserna har uppskattas av besökare på sjukhuset, såväl som av ledningen vid lasarettet. I torsdags tackades de för de 2 000 timmar de hittills bidragit med och ett litet betongfår lämnades över till frivilligledarna för värdarna.

"Stor nytta"
- Insatserna gör stor nytta, och vi vill tacka med den här lilla gesten. Vi hoppas samarbetet fortsätter, säger Bo Magnusson som är försörjningschef på Visby lasarett.
För tio år sedan fanns redan Röda Korsets värdar på andra sjukhus i landet, och Bo Magnusson tog då kontakt med Röda Korset för att höra om det fanns intresse och möjlighet att införa en liknande verksamhet på ön. Till en början var det inte självklart, bland annat hade facket synpunkter på de frivilliga arbetsinsatserna. I dag fungerar samarbetet väl och Röda Korsets frivilliga finns på plats för att ge stöd liknande en anhörig eller god vän, vilket är arbetsuppgifter som inte sjukhuspersonalen har, påpekar Bo Magnusson.
- Min uppfattning är att det fungerar bra med värdarna. De har blivit en självklarhet och del av vardagen här, säger han.

Populärt jobb
Vid lasarettet i Visby jobbar 25 frivilliga värdar som också kan följa med patienter som behöver vård någon annanstans. För insatserna får frivilligarbetarna mycket uppskattning, och att vara värd vid lasarettet har varit populärt från början.
- Det har varit lätt att rekrytera värdar till lasarettet, frivilliga trivs och arbetsinsatserna är till glädje för båda parterna. Tidvis har vi faktiskt haft väntelistor, säger Röda Korsets konsulent Mona Crusell som även hon varit med från starten.
Antalet personer som söker hjälp i entrén på lasarettet varierar mellan 20 och 60 per dag, och det är både unga och äldre som tar kontakt.
Många ser dåligt och oftast handlar det om att hitta rätt till en avdelning eller mottagning, men värdarna hjälper även till med rullstolar och beställa fram taxi, eller knäppa knappar.
- Oron är stor och flera har vi hjälpt vid tidigare besök. Många vågar inte åka hiss, det gäller både yngre och äldre, säger Kerstin Wolter som varit värd i sex och ett halvt år.

Viktiga
Röda Korsets frivilliga har också blivit viktiga vad det gäller praktiska förändringar på lasarettet. Bland de många dagliga kontakterna har önskemål om förbättringar av bland annat skåp- och nycklar kommit in, samt önskemål om rullstolar och lägre placerade speglar. Många tycker att väntetiderna för att få en sjuktransport är för lång.
- Först är det väntetid i telefon, efter det händer det att patienter kan få vänta i två timmar, säger Ingrid Lerman.
- Tack vare värdarna får vi hjälp med småsaker som är viktiga för den enskilda patienten, men som är svåra att fånga upp för oss.
- Vi kommer att ta upp de här synpunkterna på samrådsmöten, säger Bo Magnusson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om