Upptaget hos Geab när beredskapen ringde fel

Tele- och elavbrotten på ön tidigare i veckan har på nytt aktualiserat behovet av samverkan och information. Just nu planerar beredskapschefen i kommunen Christer Stoltz för ett möte med telebolagen.

Beredskapschef Christer Stoltz.arkivfoto: henrik radhe

Beredskapschef Christer Stoltz.arkivfoto: henrik radhe

Foto: Henrik Radhe

Gotland2010-09-04 04:00
När strömmen gick i onsdags morse satt de personer i kommunen som ska sköta det nya reservkraftverket på Visborg på kurs. Ämnet: Så fungerar de nya kraftaggregaten. Dessa ska bland annat förse rådhuset med el. Detta var förstås en ren tillfällighet.
Just som strömmen försvann inträffade en annan händelse som i och för sig inte vållade något stort problem, men som ändå visade att organisationen inte var, eller är, till 100 procent komplett.
- Vi ringde omedelbart till Geab för att få veta vad som hänt, säger Christer Stoltz.
- Men det tutade upptaget. I vår pärm hade vi kvar det gamla direktnumret till Geab och det gjorde att vi hamnade i samma telefonkö som alla andra som försökte komma fram. Och det var förstås inte så bra.
- Så snart vi förstod att något inte stämde tog vi kontakt med Geab via ett annat nummer. Det tog några sekunder ytterligare, sedan hade vi kontakt. Nu ska vi få ett nytt direktnummer till Geab.

Beredskap
I kommunen finns sedan några år alltid en tjänsteman som har beredskap, dygnet runt en vecka i taget.
Han eller hon vet vad som ska göras och vilka som ska kontaktas i olika situationer. Tjänstemannen har även rätt att fatta beslut om insatser eller kalla samman olika krisgrupper om så skulle krävas.
- Det man gjorde när strömmen gick var bland annat att lägga ut intern information på internet.
Nu kan ju inte alla se informationen på grund av elavbrottet, men det finns reservkraft på många håll och för Visbys del var strömmen tillbaka efter cirka 20 minuter.
Reservkraft i kommunal regi finns bland annat på rådhuset, Visby lasarett, Korpen, samhällsbyggnadsförvaltningens pumpsystem för vatten och avlopp och vid räddningstjänsten.

Snabbare information
Mötet som Christer Stoltz nu ska sy ihop syftar bland annat till att kommunen ska få snabbare information vid ett avbrott.
- När teleavbrottet skedde i tisdags upptäckte vi det själva genom att minicalltjänsten slutade fungera, alltså den funktion som bland annat används när man måste ha kontakt med läkare eller deltidsbrandmän.
- Jag vill att vi snabbare kan få information om störningar men det har blivit allt svårare ju fler aktörer som finns på telemarknaden. Det var enklare när vi bara hade Televerket!
Basstationerna för mobiltelefoni fungerar i cirka två timmar efter ett elavbrott. Sedan är batterikraften slut.
Ett avbrott på el eller tele beror inte sällan på avgrävda kablar.
- Det finns en tjänst redan som är under uppbyggnad på internet. Meningen är att alla som har kablar i marken ska registrera där var ledningarna finns så att den som ska gräva kan kolla i förväg.
Det är statliga PTS, alltså Post- och telestyrelsen, som svarar för hemsidan, www.ledningskollen.se
Tjänsten är tillgänglig för alla, den är gratis och ska vara utbyggd i hela landet före årets slut.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om