Ur askan i elden för Annika

Annika Nyberg, 40 år, hamnade snabbt mitt i hetluften när hon fått drömjobbet som chef för Visby flygplats.Den gångna veckan med askmoln över Europa och flygstopp har satt henne på tuffa prov.- Jag har hög stresstålighet. Och en fantastisk personal, säger hon.

Med askmoln och flygstopp hamnade Annika Nyberg mitt i flygbranschens värsta kris efter bara några månader som chef för Visby flygplats.PERSONLIGT xxxxxxx

Med askmoln och flygstopp hamnade Annika Nyberg mitt i flygbranschens värsta kris efter bara några månader som chef för Visby flygplats.PERSONLIGT xxxxxxx

Foto: Petra Jonsson

Gotland2010-04-24 04:00
Vi träffas i Annika Nybergs tjänsterum på Visby flygplats en förmiddag i mitten av veckan. Det är märkligt tyst och stilla på den annars hektiska och bullriga arbetsplatsen. Utanför fönstret står flera flygplan uppställda. Inget flygbuller, inga bagagevagnar som skramlar. Inga resenärer, ingen synlig personal.
Annika Nyberg berättar att flygstoppet innebär förluster på cirka 50 000 kronor per dag för flygplatsen.
- Jag känner oro för vad det här kan leda till om stoppet blir långvarigt. Vi har alla fasta kostnader kvar, men inga intäkter. Jag har jättehöga ambitioner för verksamheten, massor av projekt jag vill genomföra. Måste de stoppas i malpåse nu om pengarna sinar, funderar hon.
Annika Nyberg är ganska ny på tjänsten som flygplatschef. Och ny som gotlänning.
- Jag flyttade hit vid årsskiftet och tillträdde som flygplatschef den 18 januari, berättar hon.
Hon tycker att hon fått sitt drömjobb. Och till saken hör att hon redan innan jobbet dök upp hade hittat sin drömman - på Gotland.
- Ja, jag hade träffat min nuvarande sambo och han bodde här på Gotland. Och min uttalade ambition var sedan ett drygt år tillbaka att få en tjänst som flygplatschef. Så när tjänsten i Visby lystes ut våren 2009 kände jag direkt att den måste bli min. Den passade mig som hand i handske, säger hon.
Så det blev ny bostadsort, nytt jobb och en ny familjebildning - allt på en gång. Och hon tycker att hon hamnat helt rätt.
- Jag är en sån som vill pröva saker. Jag är nog ganska orädd av mig. Galen tycker kanske en del, men det beror på hur man ser det. Jag tycker det är lättare att i efterhand säga "det gick inte" än att på förhand säga "det går inte" och aldrig pröva, säger hon.

Bott på många ställen
Hon berättar att hon flyttade hemifrån tidigt, hon har bott på många ställen och prövat olika jobb.
Hon pluggade ekonomi och till slut blev det flygbranschen hon fastnade för. Hon jobbade på Göteborg/Landvetter från 2005, som avdelningschef för flygplatsservice. Under ett år var hon utlånad till Östersund/Åre som flygplatschef, men återvände sen till Landvetter tills hon fick tjänsten i Visby.
Hon brinner verkligen för flygbranschen och tycker att flyget fått ett oförtjänt dåligt rykte som miljöbov. Det där är inte sant, menar hon.
- Vi pekas ut som det svarta fåret, men sanningen är den att flyget bara står för två procent av koldioxidutsläppen på global nivå. Räknar vi även in kondensstrimmor, vattenånga samt kväveoxider så hamnar vi på 3,5 procent enligt FN:s klimatpanel IPCC. Men det är fortfarande en mycket liten del, säger hon.

Höga miljömål
Själv ser hon flyget som den moderna kollektivtrafiken. Och hon säger att det gör ont i henne varje gång någon säger att de har dåligt samvete för att de åkt flyg.
- Det ska man verkligen inte ha. Både internationellt, nationellt och lokalt jobbar vi med väldigt höga miljömål, slår hon fast.
- Hela flygbranschen vaknade visserligen litet för sent och vi har varit dåliga på informera om vårt klimatarbete. Men Luftfartsverket, föregångaren till Swedavia som jag jobbar för, satte redan 2006 målet att bli klimatneutralt. Och i dag kompenserar vi varje kilo koldioxid vi släpper ut med utsläppsrätter eller bekostar projekt som gynnar miljön. Det kan vara vindkraft i Kina, trädplantering i regnskogen och så vidare, berättar Annika Nyberg.

Talar övertygande
Hennes engagemang går inte att ta miste på. Hon talar snabbt och övertygande.
Är du engagerad i miljöfrågor även privat?
- Jag är väl inte så supermiljömedveten, men jag sopsorterar och gör allt det där som blivit ganska självklart för åtminstone oss svenskar. Men jag är inte någon miljökämpe, säger hon.
Hon har telefonen ständigt på, man hör hur meddelanden ramlar in hela tiden under vårt samtal. Situationen på grund av askmolnet är akut och det har varit jobb i princip dygnet runt sedan effekterna av förra onsdagens vulkanutbrott på Island blev kända.
Hur orkar du?
- Min tur och lättnad i den här situationen är att jag har medarbetare som är så trygga i sina roller. Om inte de varit så självgående hade det här varit betydligt tuffare, säger hon.

Ladda batterierna
Men hon medger att de senaste dagarna slitit. Och behovet av att ladda batterierna på hemmaplan har varit större än vanligt.
- I helgen stängde jag faktiskt av telefonen i några timmar och gav mig ut och sprang längs havet. Jag var tvungen att få stänga av helt och hållet en stund.
Havet är viktigt för Annika Nyberg. Att bo nära havet är en ynnest, menar hon, och hon älskar att springa längs stranden. Det rensar i både kropp och själ.
Vad gör du annars när du kopplar av?
- Jag tycker om att gå på teater och har faktiskt hunnit se tre föreställningar sen jag flyttade hit i januari. Konstgallerier går jag gärna på och sen har jag precis börjat spela golf. Och så försöker jag få kvalitetstid med barnen så ofta jag kan, säger hon medan telefonen ringer.
Kanske är det en ny prognos om askmolnet? Kanske är det besked om att luftrummet kan öppnas igen. Det är det hon och många med henne väntat och hoppats på dessa dagar.
Vi lämnar Annika Nyberg utan att veta vad det var för besked, men dagen efter vårt samtal kan planen åter börja landa och lyfta på Visby flygplats.
För hur länge vet man dock inte.
Varken då eller nu.

xxxxxxx
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om