Utredning om miljardprojekt

2,5 miljarder kronor - i Kappelshamn.
De hemliga investerarnas utredning visar på enorma kostnader för jätteprojektet.
Under tisdagen ska regionen träffa entreprenören som vill bygga kryssningskaj i Kappelshamn.

Entreprenören Jerry Hagberg från Linköping är intresserad av en exploatering. Utredadaren Tom Löwgren spekulerar om investeringar på 2,5 miljarder kronor. Förvaltningschef Bertil Klintbom är skeptisk.

Entreprenören Jerry Hagberg från Linköping är intresserad av en exploatering. Utredadaren Tom Löwgren spekulerar om investeringar på 2,5 miljarder kronor. Förvaltningschef Bertil Klintbom är skeptisk.

Foto: Krister Nordin/arkiv

Gotland2011-10-10 04:00

På tisdagen ska förvaltningschefen Bertil Klintbom och ett antal politiker, också från oppositionen, träffa Jerry Hagberg, entreprenören och byggföretagaren från Linköping.

- Vi hoppas då få veta vad det är han vill göra i Kappelshamn, säger Bertil Klintbom.

Själv tillåter sig Klintbom att förhålla sig något skeptisk.

- Jag har haft svårt att tro på detta. Det låter jättebra, men vi måste vara realistiska. Kryssningsfartygen har ju sagt att de inte vill till Kappelshamn. För dem är Gotland detsamma som Visby.


Utredning på gång
Den 13 september beslöt regiondirektör Bo Dahllöf att i regionstyrelsens arbetsutskott dra tillbaka det ärende som skulle gett Rederi AB Gotland tillstånd att köpa Kappelshamns hamn för en miljon kronor.

Orsaken var att Jerry Hagberg intresserat sig för en exploatering av hamnen. Han sade sig ha kontakt med hemliga investerare utomlands.

Men det är först nu som det blir ett möte mellan honom och regionen. Båda parter säger att det varit svårt att nå varandra.

Som GT tidigare berättat har Jerry Hagberg gett affärsmannen Tom Löwgren i uppdrag att göra en snabbutredning om hamnen, att presentera för investerarna i London, en fond med mycket kapital främst från Dubai.

Löwgren skriver i mejl till GT att utredningen är på gång. Den handlar bland annat om en ny kryssningskaj med ett jättehotell för 2 000 gäster.

- En första koll ger vid handen att det kan vara företagsekonomiskt lönsamt. Samhällsekonomiskt blir det än mer lönsamt om den nödvändiga samhällsservicen som behövs kan ges med begränsade investeringar, skriver han.


Kostar 2,5 miljarder
Han nämner investeringar som reningsverk, tillgång till sötvatten på två miljoner liter per fartyg, tillfartsvägar, transporter till flygfält och utbyggnad av detsamma. Nya kajer, terminalbyggnader, hotell med mera.

- Summan av detta blir cirka 2 500 000 000 SEK, skriver Löwgren.

Det vill säga 2,5 miljarder kronor. Men den enda specifika kostnad han nämner är en reningsanläggning för 100 miljoner kronor.

På frågan om vem som ska investera vad, svarar Löwgren att han bara utreder, investeringarna är en senare fråga.

- Den stora frågan är, hur ska Gotland få mer skatteintäkter om Gotland inte är beredd att investera, skriver han.

I det här kostnadssammanhanget verkar plötsligt Gotlandsbolagets ersättning för hamnen, en miljon kronor, som snålpengar. Vad skulle regionen kunna få ut av sin hamn av investerare som bollar med miljarder?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om