Vad kan Tallink erbjuda Gotland?

Tallink har bekräftat att det är intresserat av Gotlandstrafiken.
GT har gått igenom vilka fartyg rederiet har att erbjuda.

Foto:

Gotland2007-01-16 06:00
Det estniska rederiet Tallink har medgett att det är intresserat av Gotlandstrafiken, men ännu har man inte lämnat in något anbud.
- Något beslut är inte fattat, men så snart det sker meddelar vi det offentligt eftersom vi är ett börsnoterat bolag, säger Tallinks presschef Luulea Lääne till GT
Men vad har Tallink att erbjuda för Gotland? Tja, gott om fartyg har rederiet, närmare bestämt 21 stycken, men då räknas också in lastfartyg och mindre fartyg inte användbara för Gotlandstrafiken.

Men visst finns tillräckligt snabba och tillräckligt stora färjor i Tallinks flotta. Dels finns de så kallade superfastfärjorna som gör runt 30 knop, dels byggs flera nya färjor som liksom "Visby" och "Gotland" har beteckningen HCS, High Craft Speed, med hastigheter på närmare 27-29 knop, alltså i paritet med våra nuvarande.
Så visst är Tallink ett rederi med resurser. Det har vuxit snabbt sedan det bildades 1989. Tätaste rutten är förstås till Finland, men sedan man 1997 började med godstrafik på Sverige och 2001 med passagerartrafik på Sverige så har det bara gått bättre och bättre.
Och nu har rederiet plötsligt vuxit ordentligt sedan det i fjol dels köpet Silja, dels köpte de så kallade superfastbåtarna som ett grekiskt rederi tidigare använde både i Medelhavet och i Östersjön.

Sveriges största
Tallink kallar sig gärna Östersjöns största rederi. Det har drygt 6 000 anställda, främst i fartygen men med kontor förutom i Tallinn också i Riga, Helsingfors och Stockholm. Bantningarna har dock gjorts av personalen efter övertagandet av Silja.
Omsättningen var budgetperioden 2005/2006 3,7 miljarder räknat i svenska kronor, och man transporterade då drygt 4 miljoner passagerare.
Tallink Grupp, som koncernen kallar sig, ägnar sig också åt annat än sjöfart. I år startar man en ny och egen hotellkedja sedan man fått blodad tand efter ha startat sitt första hotell 2004. Man har hotell i alla baltiska länder och i vår görs flera stora nysatsningar bland annat i ett nytt spa- och konferenshotell.
Tallinn-Helsingfors är det tätast trafikerade rutten, men rederiet kör också färjetrafik på Stockholm-Tallinn, Stockholm-Riga, Kapellskär-Mariehamn/Åbo och Kapellskär-Paldiski, en stad söder om Tallinn.
Dessutom har rederiet numera också trafik på Tyskland sedan man i fjol övertagit de grekiska superfast-båtarna. Hittills har den rutten gått mellan Hangö och Rostock, men från och med i år har man bytt ut Hangö mot Helsingfors.

Fartyg till övers
Vad har man då för fartyg? Jo, tolv färjor av blandade kvaliteter finns att tillgå, och det är just nu mer än man behöver. Två stycken, M/S Fantaasia och M/S Meloodia är därför utchartade till Medelhavet - men de är äldre fartyg, byggda 1979, och inte tänkbara för Gotlandstrafiken (får man hoppas).
Man har också några Autoexpress-färjor, av vilka några påminner av vår lilla snabbfärja och med farter upp kring 35 knop. De används nu i trafiken mellan Tallinn och Helsingfors.
De tre superfast-färjorna, som alla går mellan Finland och Tyskland, är ju snabba färjor som gör kring 30 knop, alltså lite snabbare än M/S Visby och M/S Gotland. De är alla byggda på 2000-talet men har inte plats för lika många passagerare, 700 stycken.
Därtill kommer en rad färjor som dock inte har samma fartresurser. Som M/S Galaxy, M/S Victoria och M/S Romantika, som alla kör mellan Tallinn och Helsingfors och som är ganska nya, det förstnämnda kom så sent som i fjol. De har plats för mellan 2 500 och 2 800 passagerare men gör inte högre farter än 22 knop - och vi är ju numera vana vid högre.

Tre nybyggen
Lite skillnad är det med rederiets tre nybyggen. Först ut och redan döpt är M/S Star, som i april i år levereras från Aker Finnyard i Helsingfors. Det kan ta 1 900 passagerare och klarar 27,5 knop.
Ett liknande fartyg med plats för fler passagerare men något långsammare (24,5 knop) är på gång på varvet i Helsingfors för leverans 2008, och samtidigt väntas ett nybygge från italienska Fincantieri-varvet (som byggde Gotlandsbolagets senaste snabbfärja). Det är ännu snabbare, 29 knop, och får plats för drygt 2000 passagerare.
Så nog finns det fartyg, alltid. Dock är inget av dem specialbyggt för Gotlandstrafiken så som våra nuvarande färjor, utan de är i främsta hand kryssningsfärjor med gott om hytter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om