Vägarbetare: "Det är som att gå längs en klippkant"

Vägarbetare är utsatta för en alarmerande ökning av incidenter. "Fortkörning och att folk ger en fingret är vardag", säger Fredrik Liljegren. Enligt en rapport från Seko så har över hälften av vägarbetarna blivit utsatta och drygt 90 procent känner sig oroliga på jobbet.

Vägarbetarna Peter Gardell, Fredrik Liljegren, Jimmy Kristiansson och Brett Hadland samt platschefen Johnny Pettersson är alla oroade över situationen. Men trots det så är stämningen fylld med humor.

Vägarbetarna Peter Gardell, Fredrik Liljegren, Jimmy Kristiansson och Brett Hadland samt platschefen Johnny Pettersson är alla oroade över situationen. Men trots det så är stämningen fylld med humor.

Foto: Agnes Rydberg Kullenmark

Gotland2019-07-09 07:58

– Inget förvånar en längre. Det är skillnad från för några år sedan, säger Peter Gardell som jobbat som vägarbetare i över 40 år.

Han säger att många håller på med andra saker istället för att fokusera på vägen. Och vissa kör bara någon meter ifrån dem när de jobbar.

GA möter vägarbetarna Peter Gardell, Fredrik Liljegren, Brett Hadland och Jimmy Kristiansson samt platschefen Johnny Pettersson på deras kontor. De är alla oroade över situationen och delar friskt med sig av arbetsmiljöproblemen.

– En av oss sopade bort en vägmarkering med en kvast och vände sig om, då kommer en bilist farande och kör på änden av kvasten. Så nära var det. Och inte stannade bilen heller, säger Johnny Pettersson.

Trots det farliga arbetsläget så har gänget på Nybergs Entreprenad en otrolig sammanhållning och tar allt med humor.

– Man måste ju få skratta lite åt det, säger Fredrik Liljegren.

Peter Gardell fyller i.

– Annars har folk inte bråttom, men sitter de i en bil så, säger han och tittar menande på sina kollegor som skrattar igenkännande.

För tio år sedan hade 31 procent av vägarbetarna varit med om en incident under det senaste året, nu är siffran uppe i 59 procent. Liknande utveckling sker inom fler områden. 2009 var 47 procent oroliga för sin säkerhet under arbetet, idag gäller det 91 procent. Det är nära på en fördubbling.

– Det är som att gå längs en klippkant, det räcker med ett felsteg och du är död. Det är tre personer om året som stryker med på det sättet i Sverige, säger Brett Hadland.

Och skadorna är många, trots säkerhetsutrustning och tydlig skyltning.

– Folk kan köra i 70 km i timmen bara någon meter ifrån en, så vill nog inte de flesta ha det på sitt kontor, säger Johnny Pettersson.

Sekos förbundsordförande, Valle Karlsson, är kritisk till läget.

– Det är en oacceptabel utveckling. Att köra förbi ett vägarbete i hög hastighet är att riskera en annan människas liv och det måste få konsekvenser. Ingen ska behöva dö på jobbet, skriver han i rapporten.

Han tycker att det skulle vara bra att ha med en del i körkortsutbildningen kring hur man ska agera som förare på en vägarbetsplats.

–Det skulle nog hjälpa, få folk att tänka till och rädda liv. Vi måste gå en utbildning för att ens få vistas där, varför ska inte bilisterna det?, säger han.

Det är en syn som Seko håller med om. De efterfrågar även en kraftig höjning av fortkörningsböter och hastighetsbevakning vid vägarbeten.

– Ja, det handlar ju faktiskt om liv och död, säger Jimmy Kristiansson.

Som skydd ställs en lastbil ut 50 meter bakom arbetarna. Baktill har den en "bumper". Den kan bilar köra in i vilket skyddar vägarbetarna. Då skadas bilen som kör in i bumpern mindre samtidigt som vägarbetarna skyddas.

Johnny Pettersson har vid flera tillfällen försökt få polisen att bevaka särskilt farliga passager, men utan effekt.

– Det är lite skrämmande faktiskt, de har inte varit ute på alla de här åren, säger Johnny Pettersson.

Jimmy Kristiansson tror inte att bilisterna kör bristfälligt med flit.

– Jag tror inte att folk förstår att vi är där för deras skull, för att laga deras vägar. Utan de ser bara oss som ett problem.

Några av Sekos krav är:

•Kraftig höjning av fortkörningsböter och mer hastighetsbevakning vid vägarbeten.

•Arbetsmiljön för vägarbetare får aldrig vara en parameter att skära ned på för att vinna en upphandling.

•Arbetsmiljöverket och väghållarna måste bli bättre på att genomföra inspektioner på vägarbetsplatser.

•Minska antalet entreprenörsled till maximalt två för att öka möjligheten att utkräva ansvar.

•"Arbete på väg" bör bli en ny del av teorin för att få körkort.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om