Vägexperten svarar på läsarnas vägsalt-frågor

Rostande bilar, fördärvat grundvatten och döda vägrenar. Forskaren Anna Arvidsson svarar på läsarnas farhågor om vägsalt på Gotland.

Anna Arvidsson, senior forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI. Forskar bland annat om drift och underhåll av vintervägar.

Anna Arvidsson, senior forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI. Forskar bland annat om drift och underhåll av vintervägar.

Foto: Montage

Gotland2019-09-22 12:13

Många läsare reagerade på nyheten om att Region Gotland öppnar för saltning på de vägar de sköter. Bakgrunden är höga halter av skadliga partiklar i luften. Flera skrev ut sina farhågor i kommentarer på den Facebooksida som Helagotland.se har. Anna Arvidsson, senior forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, fick ta del av läsarnas farhågor. Så här svarar hon på dessa, samt några tillagda av Helagotland.se.

Kommer bilarna att rosta mer om det blir vägsalt på Gotland?

– Rostskyddet har blivit betydligt bättre, det är inte så att bilarna kommer rosta sönder och samman. Viss påverkan går inte att utesluta och jag förstår att människor är rädda om sina bilar. Det här är ett område jag gärna skulle forska mer om. Min egen bil är tio år gammal, har gått i Göteborg där det saltas och den har en liten rostfläck där det varit ett stenskott, säger Anna Arvidsson. 

Kan grundvattnet förstöras av vägsalt?

– Det handlar om hur mycket salt man lägger ut. Är man bara sparsam så påverkar det inte så mycket. Regnar det så kan saltet följa med längre sträckor.

Kommer de blomstrande vägrenarna att försvinna?

– Det kan hända. Det kan bli så att vägrenarna börjar påminna om kusten, det har hänt att det börjar växa vass i vägrenen för att det blir så salt. 

Finns det någon annan del av Sverige där man inte saltar?

– Nej, det är bara Gotland som är saltfritt så vitt jag vet. Sedan är det ju så att saltet inte är effektivt om det är för kallt. Vid minus sex grader börjar effekten avta och efter minus tolv har det ingen effekt. Det betyder att man bara saltar under hösten i norra Sverige. 

Vore det bra att förbjuda dubbdäck helt på Gotland?

– Det finns ju ett moment 22 i det här. Tar man bort alla dubbdäck så blir det inte bra. För att friktionsdäcken ska fungera bra krävs det att väglaget är uppruggat, vilket det blir av att vissa kör med dubbdäck. Jag tror att kampanjer för att minska användandet av dubbdäck är bättre.

Vad har du för däck på din egen bil?

– På den bil jag kör till jobbet har jag friktionsdäck, på familjebilen har vi dubbat. Jag arbetar i Göteborg och bor i Alingsås, drygt fem mil från stan. 

I Region Gotlands åtgärdsprogram för minskning av skadliga partiklar finns saltning med som ett förslag om inget annat fungerar, för att förbättra luften i Visby. Sänkt hastighet på vägarna står också med som förslag.

En saltbil i arbete på E4:an i höjd med Ljungby vintern 2012.
En saltbil i arbete på E4:an i höjd med Ljungby vintern 2012.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!