Vägpris startar namninsamling
Aktionsgruppen Vägpris.nu har bestämt sig för att gå vidare i sitt arbete genom att dra i gång en namninsamling bland juridiska personer samt skrivelser till samtliga partiledare.Och man vill också ha vägpriskravet inskrivet i anbudsunderlaget för den nya upphandling av färjetrafiken som nu kommer att påbörjas.Efter att ha uppvaktat representanter för samtliga riksdagspartier känner man att det finns bäring för att nå fram till ett resultat.
- Nu måste vi på Gotland gå ut med krav på detta. Gotlands kommun och länsstyrelsen måste ta bladet från mun och säga att man inte tolererar att vår infrastruktur försämras när den i övrigt i landet förbättras, säger Ted Ljungqvist, talesman för gruppen. Till och med rederiet konstaterade att nuvarande anbudsunderlags följder skulle varit skadligt för det gotländska samhället. Och tidsperioden, sex år, måste förlängas.
- Ägarfrågan har vi inte fördjupat oss i utan det är innehållet som vi koncentrerat oss på. Men Gotlandstrafiken är ingen affärsidé utan något nödvändigt som staten måste ta ansvar för.
Att inget anbud kommit in är egentligen en extra infallsvinkel för gruppens arbete. De två månader man hittills varit verksamma har annars bland annat ägnats åt bearbetning av rikspolitiker, man har träffat i stort sett samtliga medlemmar i trafikutskottet, tillsammans med lokala partiföreträdare.
Gruppens aktörer förutom Ted Ljungqvist, också Eva Werkelin, Gotlands campingvärdar, Paul "Dino" Larsson, Ica-handlarna på Gotland och Lars Sjöholm, Gotlands idrottsförbund, är nöjda med vad man hittills åstadkommit och de politikersvar man fått. Besöken har också gett direktkoppling till riksdagen i form av färjeprisfrågor. Sammanfattningsvis får man stöd i vägpriskravet och i åsikten att det i infrastruktursammanhang handlar om rimliga belopp eller "snuspengar" som en partiföreträdare uttryckte det.
- Ca 30 kronor per person kostar det om vi skulle ha vägpriser och det är ju bara lite mer än en dosa snus. Oerhörda pengar läggs på infrastrukturen i landet, pengarna finns men man måste göra en annan prioritering, konstaterar Ted Ljungqvist.
Och de priser som Vägpris.nu anger är för enkel resa: Bil 130 kr, vuxen 70 kr samt barn 6-18 år 40 kr. 180-220 statliga mkr utöver dagens 350 mkr skulle erfordras för detta, således ca en halv miljard kr sammanlagt.
Möjligheter
Vägpris.nu har också lagt upp sin argumentation på vad vägpriser skulle kunna innebära för möjligheter för det gotländska samhället som exempelvis ökad sysselsättning.
- Vi har lyckats vända uppfattningen hos många från "vad skulle det kosta" till "vad ger det för möjligheter" menar Lars Sjöholm.
- Staten måste skjuta till pengar och pengar finns, påpekar Paul Dino Larsson.
- Vi är så rätt ute nu, partierna menar att det här ligger rätt i tiden, konstaterar Eva Werkelin.
Varför händer då inget om parterna verkar vara i stort sett överens?
Ted Ljungqvist:
- Det ligger i stor usträckning hos oss själva. För ett genombrott krävs att vi ligger på och ser till att frågan förs så högt upp på dagordningen som det bara går. Vi får inte slå oss till ro och tro att någon annan fixar det.
Och Vägpris.nu ämnar inte slå sig till ro. Nu går man vidare. En del i detta är att man bestämt sig för att dra i gång en namninsamling. Dock inte bland allmänheten utan bland juridiska personer som företag, organisationer, klubbar etc.
"Rättvisekrav. Vi anser att Gotland skall anslutas till det svenska vägnätet på lika villkor som övriga Sverige. Vi anser att vägpriser skall gälla inom Gotlandstrafiken" heter det i det upprop som nu går ut till presumtiva undertecknare. Bland de som redan skrivit under återfinns Sveriges hotell- och restaurangföretagare samt Svensk turism AB.
Vägpris.nu går också vidare politiskt. Ett brev sänds ut till samtliga partier/partiledare.
- Vi försöker nu ta frågan så högt vi kan.
I brevet redogörs för trafiksituationen samt ställs tre frågor: Anser ert parti att Gotland skall ha anknytning till det svenska vägnätet på lika villkor som övriga landskap i Sverige? Vilka taxor anser ni ska gälla med Gotlandsfärjan? När är ni beredda att driva igenom de taxorna inom Gotlandstrafiken?
Svaren kommer att redovisas på gruppens hemsida och i rikstidningar två veckor före valet.
Ted Ljungqvist:
- Vi känner att det finns bäring för att nå fram till ett resultat under hösten och sedan bör en prissänkning kunna genomföras från 1 januari 2007.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!