Svenska företag som tillverkar asfalt har slutat att använda produkter från Ryssland, vilket har gjort att priserna ökat drastiskt vilket även Sveriges Radio rapporterat om. Resultatet är att vägunderhåll som egentligen skulle utförts i slutet av sommaren troligtvis skjuts upp.
– Ännu vet vi inte vilka vägar som påverkas, det kommer beslutas efter semestrarna, säger Isak Malm, chef för teknikförvaltningens gatu- och parkavdelning, som tillsammans med Trafikverket ansvarar för öns vägar.
Slitytan på en väg håller normalt i tio år och behöver därefter läggas om. När underhållet dröjer blir en effekt att man löpande behöver laga delar av de delar av vägarna som skadats. Det betyder att den sammanlagda notan blir högre, förklarar Isak Malm.
Thomas Johansson är pressinformatör på Trafikverket och bekräftar att troligtvis även underhållet på de vägar som sköts av Trafikverket kommer att påverkas. Han oroar sig över att den underhållsskuld som redan finns, nu kommer att växa ytterligare.
– På sommaren är det inte ovanligt med så kallade potthåll i vägarna och glödande asfalt. Om vi hade resurser skulle vi fixa sånt direkt men som det ser ut nu kommer vi vara tvungna att vänta och istället sätta upp skyltar som varnar. Vi har de pengar vi har och när priserna ökar räcker de till mindre, det är bara så det är, säger Thomas Johansson.