Vägverket vill bygga bro till Fårö

Kostnaden för fåröfärjorna har ökat kraftigt de senaste åren. Vägverket vill därför damma av planerna på en bro mellan Fårö och storön.
Fåröborna har tidigare kämpat hårt för att behålla sina färjor.
Men Kerstin Kalström, ordförande i intresseföreningen Fårö framtid, tror tvärtom att en bro kan bli öns räddning.

Gotland2005-04-15 06:00
Färjelinjen kostar vägverket 18 miljoner kronor per år. De båda färjorna måste dessutom snart antingen moderniseras eller bytas ut.
- Det är därför samhällsekonomiskt försvarbart att istället bygga en bro. Vår uppgift är att se till vad som ger effektivast transporter, säger Sven Ahlström, vägverket region Stockholm.

Kostar 300 miljoner
Myndigheten ska inom kort revidera sin länsplan för åren 2008 till 2015. Om ett brobygge ska bli av under perioden måste önskemålet tidigt läggas fram till Näringsdepartementet, eftersom budgeten för Gotland i så fall måste ökas. En bro till Fårö beräknas kosta 300 miljoner kronor.
Men planerna på en broförbindelse är knappast något nytt.
Frågan har diskuterats vid olika tillfällen sedan 1840-talet.
Senaste gången var 1996, då lade vägverket fram två tänkbara dragningar över sundet. Och förslagen gäller än idag. Sven Ahlström anser att utredningen från mitten av 90-talet i grunden fortfarande håller. Den ska nu plockas fram för uppdatering.
En enkätundersökning som gjordes 1996 visade att 64 procent av de tillfrågade fåröborna ville behålla färjorna.
Huruvida en majoritet av invånarna ändrat uppfattning sedan dess är det ingen som vet.

Priserna kan dämpas
En person som svängt i frågan är i alla fall Kerstin Kalström, ordförande i Fårö framtid. Skälet är att ön blivit allt populärare för spekulanter av fritidshus.
- 1996 kände jag att vi behövde färjan för att kunna behålla servicen på Fårö, men vi har ju sett att den försvunnit ändå. Nu känner jag spontant att de höga fastighetspriserna kan dämpas om vi får en landförbindelse.
En bro kan minska öns attraktionskraft och göra det möjligt för barnfamiljer att skaffa hus på Fårö, hoppas Kalström.
- Med de fastighetspriser vi har nu kommer vi att dö ut, det finns ingen tillväxt i samhället.
Den främsta nackdelen med en bro är att det försvinner arbetstillfällen för färjepersonalen, säger hon.

"Behåll färjan"
Arne Ekman, fårösundsbo och tidigare ordförande i föreningen Utveckling norra Gotland, är av en annan uppfattning.
- Behåll färjan, turtätheten är fantastisk.
Han tror att Fårö riskerar att förlora en del av sin charm som ö och att en bro kommer att skära av Fårösund i två delar.
1996 dominerade ännu KA 3 den nordvästra delen av orten. Sedan förbandet lades ned är planen att bygga ett stort antal bostäder på det gamla regementsområdet. En bro skulle därmed hamna mitt i samhället.
Innan staten beslutar om ett brobygge kommer de lokala politikerna att få säga sitt. Senast brofrågan var aktuell lyssnade de folkvalda först till fåröbornas uppfattning. Det är kommunstyrelsens ordförande Jan Lundgren (s) beredd att göra igen.
- I mina ögon är inte saken särskilt angelägen. Fåröborna tog ställning emot 1996 och det har jag full respekt för. Jag har inte hört något om att opinionen skulle ha svängt sedan dess. Det är fåröborna som ska avgöra, det är deras livsmiljö det handlar om.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!