Valkampanjerna rullar igång
Valstugorna har nu kommit upp på Östercentrum, och valaffischer klistras upp över hela Visby. Med en knapp månad kvar till valet synar GA de lokala valaffischerna och deras budskap.
Dragkampen börjar. Göran Karlsson och Roger Gustafsson satte upp valstugorna på Östercentrum i går. Foto: Henrik Radhe
Foto: Henrik Radhe
Den största valaffischen på Gotland står Socialdemokraterna för. Den hängdes upp på fasaden till Arbetarrörelsens hus i går eftermiddag.
- Den är väldigt enkel, med tre ord och en stor sosseros. Man ska hinna registrera det från bilen när man kör förbi, säger Janica Sörestedt.
Stor affisch
Den stora affischen, utan särskild lokal prägel, kompletteras av personliga valaffischer med bilder på S-kandidaterna.
Vad betyder en affisch för valutgången?
- Det höjer valtemperaturen lite när vi får upp dem, man vill påminna om att det är val på gång. Men det är nog ingen som väljer parti utifrån en affisch.
Hanna Westerén kandiderar för Socialdemokraterna, som andranamn på listorna både till riksdagen och kommunfullmäktige. Men hon kommer inte att driva en storskalig personvalskampanj, säger hon.
Folkpartiet har valt en klassisk modell för sina affischer, med kandidatens ansikte och ett kort budskap. Sven Bosarfve beskrivs med texten: "En liberal gotlänning med sunt bondförnuft", vilket anspelar på hans yrke som lantbrukare.
- Det är ganska enkla affischer. Det viktiga för oss är att få ut kandidaternas ansikten och ett kort, enkelt budskap, säger Johan Malmros (FP).
Moderaternas Gustaf Hoffstedt driver en personvalskampanj för sin kandidatur till riksdagen. Han har själv låtit trycka upp affischer föreställande honom själv i helfigur, på joggingrunda genom Visby. Det är mycket rörelse i bilden, vilket ska symbolisera ett rörligt parti.
Förändring
- Tanken är att visa på en förändring av partiet och en förändring av Gotland, vi vill fånga upp den rörelsen, säger Gustaf Hoffstedt (M).
Hur mycket påverkar en affisch väljarna?
- Den allmänna uppfattningen är väl att inga utgår från valaffischer när de bestämmer vad de ska rösta på. Det blir mer en påminnelse om att gå och rösta, helt enkelt.
Centerpartiet marknadsför sig med bilder på sina kandidater och ett kort citat. Lars Thomsson inriktar sig på jobben: "Vi arbetar för att företag utvecklas. Så skapas nya jobb".
- Vi vill visa att vi är ett företagarvänligt parti, att vi underlättar för småföretagarna. Affischerna är en del i att synliggöra vad vi vill åstadkomma, säger Curt Broberg (C).
Centerpartiets affischer har redan suttit på öns bussar i några veckor.
- Man blir förhoppningsvis påverkad av budskapet när man ser det några gånger, även om man inte märker det själv.
Miljöpartiet har satsat på ett mer filosofiskt budskap: "Livet är längre än mandatperioden", medan Vänsterpartiets affisch avbildar fyra V-kandidater och parollen "Nog nu! Dags för rättvisa, jämställdhet och solidaritet".
Det enda parti som inte tagit fram lokala valaffischer är Kristdemokraterna. I stället använder de sig av Kristdemokraternas nationella affischer, med Göran Hägglund som spänner ögonen i vilda djur.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!