Var du nere på UF-mässan?

Hela 32 UF-företag visade i dag upp sig den regionala mässan som arrangeras av Ung företagsamhet.

Pratade om sitt UF-företag.

Pratade om sitt UF-företag.

Foto: Petra Jonsson

Gotland2013-03-12 16:02

Under hela tisdagen hade totalt 32 UF-företag samlats på Wisby Strand för att visa upp sig för allmänheten. Det är Gotlands regionala UF-mässa och som i år går under namnet "Våga Vara Egen".

Helagotland.se var på plats och pratade med flera av UF-företagen och sex av dem har chansen att bli "Bästa UF-företag" – det är Publicrelations, Retursmart, Boneclips, make.a.difference, Pirrvitt'ns kakfat samt Takecare UF.

Under dagen hade det varit mycket människor för att spana in utställarnas montrar och flera personer från det gotländska näringslivet sågs i vimlet. Bland annat syntes Anders Thomasson, regionchef för Svenskt näringsliv, på Wisby Strand och han var imponerad.

– Jag blir lika imponerad varje år. Det finns så mycket kreativitet bland UF-företagarna. Men det som slår mig i år är hur bra säljare ungdomarna är. De vågar prata om sitt trots att de är så unga, säger Anders Thomasson.

Något företag som imponerat extra på dig?

– Alla företag är väldigt bra. Men det jag gillade lite extra var Lite snällare mjölk UF. De gör allt helt ideellt och till förmån för landsbygden och för att få en bättre förståelse för de som producerar mjölk, berättar Anders Thomasson.

I kväll, tisdag, blir det klart vilka som prisas på den gotländska regionala UF-galan och får chansen att representera ön på den nationella mässan.

Detta är UF

Ung Företagsamhet är en ideell organisation som arbetar för att få unga människor mer företagsamma och på så sätt öka antalet företag i Sverige. Genom tre olika utbildningskoncept får unga utveckla krativitet, företagsamhet och på så sätt öka antalet företag i Sverige.

Konceptetet UF-företagande erbjuder gymnasieelever chansen att få genomföra sina idéer i företagsliknande former. Genom att starta, driva och avveckla ett UF-företag lär de sig masor om företagande i sig, men även mycket om sig själva. I augusti 2012 började dessa gymnasieelever att fundera på vad de skulle göra i sitt UF-företag. NU, cirka 8 månader senare, så har i princip alla UF-företag minst en vara eller tjänst att erbjuda på denna regionalla mässa i UF-företagande, Våga Vara Egen.

Källa: Ung Företagsamhet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om