Varje vecka skickas patienter hem i ensamhet
Någon gång varje vecka händer det att det inte finns mottagande personal från hemtjänsten då chaufförer från Gute Taxi kommer hem med patienter, som varit på lasarettsbesök. Antalet fall har blivit fler på senare tid. Detta uppger Irene Molin, samordnare på Gute Taxi, företaget som sedan två år tillbaka har hand om samhällsbetalda resor för Gotlands kommun. Chaufförerna tvingas vänta på hemtjänstpersonalen.
Det är alltså inte helt ovanligt att den eller de personer som skall finnas för att ta emot inte är på plats. I de flesta fall är det hemtjänsten som skall ha personal beredd att ta emot.
"Synd om kunden"
Fenomenet med utebliven mottagning inträffar allt oftare. Så upplever Irene Molin det.
- I sådana här fall finns det ju inget annat för chauffören att göra än att vänta, säger hon.
Är det en källa till irritation?
- Nej inte irritation. Men vi tycker synd om kunden, säger Irene Molin.
Gute Taxi får givetvis betalt för väntetiden.
Vad är det för rutiner som gäller när en lasarettspatient skickas hem? Vilken kontakt har man med hemtjänsten?
Chefläkare Andrea Widén på lasarettet berättar att det ingår i rutinerna att ett meddelande till hemtjänsten skickas ut 24 timmar innan patienten skall lämna sjukhuset. Detta följs sedan upp med en kontakt med hemtjänsten samma dag som patienten åker i väg.
Kort varsel
Tidvis inträffar saker som gör att man inte kan hålla rutinerna. Man klarar inte att ge besked
24 timmar innan patienter lämnar sjukhuset.
- Men vi skickar inte folk till tomma intet, säger Andrea Widén.
Men hon medger att utskrivningar med kort varsel är ett problem.
Men snabbt beslutade utskrivningar medför att hemtjänsten tvingas möblera om i sin bemanning och det är möjligen där som problemen uppstår.
Varför skriver man då med kort varsel ut patienter från lasarettet?
Detta beror helt enkelt på platsbrist. Denna platsbrist gäller äldre med behov av särskilt boende. Från och till upptas en handfull vårdplatser på lasarettet av personer som går under beteckningen "utskrivningklara". Det betyder att de egentligen borde ha lämnat lasarettet, men att de får stanna kvar till vidare. När det då uppstår stor efterfrågan på akutplatser måste man skriva ut någon för att få plats. Det är i dessa lägen som utskrivningar med kort varsel kan tillgripas.
Möte på måndag
Det ovan beskrivna problemet har varit särskilt tydligt under våren och det har också lett till att man på måndag skall ha ett möte mellan lasarettsledningen och ledningen för äldreomsorgen.
Vad finns det då för tänkbara lösningar?
Svaret är att det förmodligen måste till ett antal eftervårdplatser, dit man kan hänvisa patienter som befinner sig i gränslandet mellan lasarettsvård och särskilt boende. Det kan tyckas vara att långt orsakssammanhang, men det kan mycket väl vara så att ett antal nyskapade eftervårdsplatser leder till att hemvändande lasarettsbesökare kan få det mottagande de har rätt till.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!