Marika Grankvist är projektledare för projeket HES (Historieturism och evenemang i samverkan för utvecklad turism). Man startade i januari 2006 och till årsskiftet avslutas projektet. Syftet har varit att ta reda hur man kan kommunicera med kunden - och om ön kan erbjuda de produkter och upplevelser som besökarna efterfrågar.
En förnyelse på gång är Visbykartor med särskilda teman inom världsarvet.
En annan är att utveckla de guidade vandringarna. Som ett komplement till de traditionella guidningarna ska i framtiden finnas en möjlighet att använda mp3-spelare. I denna finns då guidens inspelade röst.
- Spelaren finns inte ute till kunden ännu. Innehållet finns och vi vet tekniken. Det kommer sannolikt att vara klart före årsskiftet.
Marika Grankvist menar att människor är olika och därför vill kunna välja.
- Med en karta i handen går man runt i egen takt. Är man teknikintresserad kan man tycka det är spännande att testa mp3. Eller så vill man ha det personliga mötet med en guide där du kan ha en dialog och ställa frågor. Alltså, det är tre olika upplevelser det handlar om.
Gotlandskort
Gotlands turistförening vill också kommunicera bättre med öns gäster.
- Via nätbokning får man ju i dag unika e-postadresser. Vi har tittat på hur ett CRM-system (ett system för kundsystem) skulle kunna se ut för hela Gotland. En form att kommunciera med kunden kan vara ett speciellt ”Gotlandskort”. Där kan kunden i ett formulär kryssa i vad han eller hon är intresserad av, exempelvis historia.
- Det kortet kan sen vara laddat med olika erbjudanden. Det blir ett sätt för lokala företag att marknadsföra sig, säger Marika Grankvist.