Världsnamn vägledde danselevers vilja och kraft
När Folkuniversitetets danselever skulle lära sig Graham- respektive Cunninghamteknikerna, lockade utbildningsledaren Helena Högberg hit världsnamnet Thomas Caley som gästlärare. ??Varför ska man inte kunna få det allra bästa hit till Gotland?
Dansen är fri och dynamisk, när den världsberömde dansaren, koreografen och pedagogen har klass med ett tiotal elever. Thomas visar en serie rörelser och leder sedan eleverna genom dem.
Pekpinnarna lyser med sin frånvaro. Däremot förstärker han gärna den fysiska friheten med uppmuntrande ord.
? Jag vet att det är svårt. Slappna av. Släpp vikten, den bromsar er.
Cunninghamtekniken kräver sin kropp och känsla, förklarar han efteråt. Fredagen handlar mycket om att lära eleverna att tänka och röra sig friare. På lördagen blir rörelserna mer avancerade.
Fridansen växte fram i 1900-talets början, en demonstrativ brytning med den klassiska baletten. Amerikanska dansare blev banbrytande och Martha Graham ett av den moderna fridansens största namn. En av hennes elever och solodansare var den nu 85-årige och legendariske Merce Cunningham.
Han renodlade det fysiska, koreograferade danser med fria rytmer och skapade, inspirerad av andra, en egen teknik. Där är kroppens naturliga uttryck viktigare än dess teatraliska bildspråk. Mindre tänk, mer kropp och rörelse genom tid och rum.
År 1993 blev en ung och passionerad Thomas Caley en ledande del av Cunninghams danskompani. Merce valde själv ut honom; hans kropps uttryck och möjligheter passar den fysiska tekniken, säger Thomas.
Merce ger, liksom Thomas, sina dansare stor frihet att forma rörelserna utifrån den egna kroppen och känslan, berättar han.
? Han ger sina dansare en koreografi, sedan är den ens egen att göra vad man vill med.
Det fria uttrycket lockade och stimulerade. Med tiden omvandlades dock känslan till en längtan efter ledning, att få utöka de kunskapsmässiga och kreativa förråden.
Efter åtta års hängivet världsturnerande sade en sliten Thomas till sig själv att nu var det slutdansat. Det fick bli koreografi och pedagogik i bland annat Sverige, hans hemland sedan 2000. Här är Thomas den enda som fått maestro Merces välsignelse som Cunninghampedagog.
Två år senare började Thomas dansa igen och nu reser 34-åringen vida för egna och andras uppsättningar. Om ett par veckor ska han lära ut Cunninghamverk i Skottland, sedan koreografera vid Skåne dansteater och arbeta med koreografen Christina Caprioli.
I höst väntar nya egna projekt med partnern och Kungliga balettens före detta chef Petter Jacobsson, som han år 2002 delade Guldmasken för bästa koreografi i musikalen Chess med. Tillsammans har de skapat flera föreställningar för både New York och Stockholm.
Exempelvis den senaste, Nightlife, som kanske kanske kan komma till Gotland och BAC...
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!