Sen i söndags kräver lagen vinterdäck, om vinterväglag råder.
– Det är polisman på plats som avgör det, säger Johnny Jakobsson som arbetar på Däckia i Visby.
Han menar att nattfrost och blixthalka på öns vägnät kvällar och morgnar kan överraska, även när det kan tyckas vara milt.
Något som många som byter däck hemma slarvar med är att efterdra hjulbultarna vid däckbyte.
– Efterdragning bör göras efter ungefär tio mil, säger Johnny Jakobsson.
Även de som är kunder hos honom slarvar. Alla får en lapp med påminnelse om att komma in och efterdra bultarna. Trots att det är gratis struntar de flesta i erbjudandet och bara var tredje kund kommer tillbaka för att kontrollera att bultarna verkligen sitter.
– Om inte bultarna sätter sig kan det bli ett litet glapp på någon tiondels millimeter, då kan hjulet lossna. Man brukar höra att det skramlar, kör man vidare kan det gå fort, säger Johnny Jakobsson.
Han berättar om olyckor som skett när hjul plötsligt har lossnat, även på de gotländska vägarna.
– Däcket har rotation och kan slungas iväg fortare än bilen, säger Johnny Jakobsson och berättar att den stora ruschen redan är över när det gäller vinterdäck som lagrats över sommaren.
Lotta Lindgren väntar medan däcken byts. När hon hör om riskerna man utsätter andra för i trafiken tvekar hon inte:
– Jag har nog slarvat lite förut, men nu kommer jag att efterdra mina hjul, säger Johnny Jakobsson.