Varnar för höjda vattenpriser
Högskolans vandring mot liberal education går vidare. Nytt för vårterminen var att alla studenter som läser utbildningsprogram också hade möjlighet att läsa en gemensam kurs i hållbar utveckling.
Dyrt. Enligt Johan Olsson betalar man i u-länderna motsvarande 1000 kronor för en halvliter vatten.
Foto: Rolf Jönsson
Under veckan som gick redovisades 16 slutförda projekt på temat hållbar utveckling. Ämnena spände från allt mellan komposter till frågan hur framtidens urbana miljö ska utformas.
Fler infallsvinklar
Studenterna Carina Koski (turism och upplevelseekonomi), Johan Olsson (ekologi), Markus Åhgren (byggnadsvård) och Jenny Jacobsson (design och konstruktion) gjorde tillsammans ett arbete om dricksvatten. Samarbetet flöt på bra och de verkar nöjda med utfallet.
-I just den här frågan fungerade det jättebra. Går alla i gruppen samma program så blir det lätt så att man bara uppmärksammar samma saker hela tiden. Här blir det många fler infallsvinklar, säger Carina Koski.
Oroliga
Gruppen presenterade en rad uppseendeväckande fakta om jordens samlade vattentillgångar. Den allomfattande lösningen över hur tillgångarna ska utnyttjas i framtiden förblev dock olöst. Men en sak är klar, de är alla oroliga för de ökande privatiseringarna. Framförallt i u-länderna.
-Problemet är att sedan privatiseringarna införts så har prisets där ökat med flera hundra procent, säger Carina Koski
Dessutom varnar de på sikt även för en liknande utveckling i Sverige.
-Norrköping och Norrtälje har man redan sålt ut sitt vatten och nu håller det på att hända i Stockholm också, säger Markus Åhgren.
Den ämnesövergripande liberal education-modellen går ut på att öka studenternas breddkunskaper, samtidigt som initiativförmågan stimuleras genom problembaserat lärande.
Kursansvariga läraren Annika Jörnemark är nöjd med vad studenterna presterat under högskolan första test av modellen. Men hon pekar samtidigt på att det förekommit ett par barnsjukdomar.
Blandad respons
-Vi har fått väldigt blandad respons kan man säga. Många tycker att det har varit ett spännande, roligt och bra sätt att arbeta på. Vissa hade hellre haft vanliga ämnesstudier istället för den här kursen. En del har nästan känt sig inkastade på kursen, trots att det inte riktigt varit på det sättet, säger Annika Jörnemark.
Vissa studenter har också valt att läsa helt andra kurser än hållbar utveckling.
Ändå tror hon på en fortsättning för projektet.
-Det kommer det definitivt att bli. Vi har verkligen lyckats jobba tvärvetenskapligt tycker jag. Det är jättehäftigt att se och höra eleverna när de diskuterar olika problem. Dessutom har det varit lärorikt för lärarna att se hur man jobbar inom andra ämnen. Det har verkligen varit kompetensutvecklande.
Liberal education
Traditionen är hämtad från USA.
Inom liberal education betonas vikten av breda kunskaper och studenternas egna möjligheter att fortlöpande påverka sin utbildning.
Målet är att skapa självständiga och flexibla akademiker som kan möta en föränderlig arbetsmarknad.
Traditionen är hämtad från USA.
Inom liberal education betonas vikten av breda kunskaper och studenternas egna möjligheter att fortlöpande påverka sin utbildning.
Målet är att skapa självständiga och flexibla akademiker som kan möta en föränderlig arbetsmarknad.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!