Varnar för löften om gratis hemsida
-Jag jobbar med mina händer och kan inte så mycket om datorer och hemsidor. Jag tyckte erbjudandet jag fick om en gratis hemsida lät bra så jag skrev på. Men när jag sen ångrade mig och försökte dra mig ur började bråket...
Foto:
Företaget Yellow Register i Borås har fått ögonen på sig bland annat genom ett inslag i SVT:s Uppdrag granskning för en tid sedan. I detta program och i flera andra mediala sammanhang har det framgått hur företaget går tillväga för att skaffa nya kunder och det överensstämmer helt med Lise Anderssons berättelse.
Bråttom
- Jag blev uppringd av en säljare som sa att jag skulle få en hemsida gratis. Detta erbjudande kom sig av att företaget ville ha en referenssida att visa upp när man skulle gå vidare och kontakta andra småföretagare i regionen. Jag tyckte det lät intressant och försäljaren faxade över ett avtal som jag skrev på. Jag hade bara ett par timmar på mig att skriva under, för det var bråttom.
Med ett par små barn att ta hand om och begränsad tid till förfogande hade Lise inte möjlighet att på den korta tiden läsa avtalet så noga.
-Jag litar på folk, så jag skrev på, säger hon.
När hon sedan fick det färdiga kontraktet framstod det klart för henne att själva produktionen av hemsidan i och för sig var gratis, men att hon för att få ha hemsidan liggande ute på nätet måste betala omkring 8 000 kronor per år. Det var mycket mer än hon hade tänkt sig och en alltför stor summa för en egenföretagare.
Uppsägning inte möjlig
Lise Andersson ville säga upp avtalet, men det gick inte.
Hon hade ju skrivit på och Yellow Register var inte villigt att göra något för att gå henne till mötes. Det var bara att bita i det sura äpplet för Lise.
Hemsidan som hon så småningom fick har hon inget att anmärka på, åtminstone inte vad gäller utseendet. Hon var inte nöjd med den första versionen, men då gjordes en omarbetning som hon godkände. Det som däremot är ytterst tveksamt är om löftena om att den skulle hamna högt vid sökningen på olika sökmotorer verkligen är uppfyllt. Och att den skulle användas som referenssida har Lise Andersson inte märkt.
Hemsidan har inte gett henne några nya affärskontakter.
Bara rekommenderat brev
Eftersom Lise hade misslyckats med att bli kvitt sitt avtal i förtid var hon mycket noga med att sända in en uppsägning inför de två års förlängning som avtalet innehöll. Lise skickade brev till företaget i god tid innan avtalet skulle löpa ut. Men hon missade en sak. I avtalet står att uppsägningen skall skickas i rekommenderat brev. Lise skickade sin uppsägning i ett vanligt brev. När hon så småningom tog telefonkontakt med företaget förnekades att man fått in någon uppsägning. Följden blev att avtalet mellan företaget och henne skulle löpa vidare i två år och innebära en kostnad på totalt omkring 16 000 för Lise utöver de 8 000 hon betalat för första året.
Hon skickade in en ny uppsägning - i rekommenderat brev - och bifogade kopia på första uppsägningen.
Efter diverse förhandlingar lyckades hon "bli av med" ett av de två åren, men inte mer.
Det behöver knappast tilläggas att hon är mycket besviken på Yellow Registers affärsmetoder.
Lise känner till andra företagare på Gotland som har blivit kontaktade av säljare från Yellow Register. Och fler kan det säkerligen bli eftersom företaget med en stor personalstyrka i Borås driver ett omfattande uppsökande arbete. Enligt utsago från företaget ringer man 5 000 samtal per dag.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!