Jämställdhet är ett prioriterat område inom den svenska skolan.
Det står inskrivet i såväl skolag som läroplaner; i grundskolans läroplan står bland annat: "...skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsroller."
Och visst har man jobbat med frågan ganska länge, på olika sätt. Men i Västerhejde rektorsområde har man gått längre än andra.
Man har tagit jämställdhet i skolan till en systematisk nivå, som barn- och utbildningsnämndens ordförande Brittis Benzler (V), sa vid prisutdelningen i går.
- Vi är jätteglada över att med er hjälp kunnat utarbeta den här modellen, sa hon.
Modellen hon syftade på handlar om att all personal i en skola under ett och ett halvt års tid studerar, observerar och kartlägger den egna verksamheten.
Långsiktighet
Man tittar på stort som smått, betar av område för område, och man gör det med "genusglasögonen" på. För att avslöja ojämställdhet.
Och sen, utifrån den nya medvetenhet man fått, formulerar man handlingsplaner för att skapa nya förhållningssätt och en mer jämställd verksamhet.
- Det handlar om ett systematiskt, långsiktigt arbete för att utveckla jämställdheten, säger genuspedagog Marit Olsson, initiativtagare och motor i projektet som drivs av pedagogiskt mediecenter på barn- och utbildningsförvaltningen (BUF).
- Västerhejde har varit något av en pilotskola för att utveckla modellen. Jag inledde ett samarbete med rektor Tina Löttiger redan 2009, alltså året innan projektet startade officiellt, berättar Marit Olsson.
Den skola som vill delta i projektet "Jämställd skola" måste skriva kontrakt med BUF och förbinda sig att hela personalen ges tid och resurser att jobba efter det program som Marit Olsson utformat.
"Vi är på rätt väg"
I tre terminer pågår arbetet, sen är det dags för bedömning. Och har man då uppfyllt alla krav - genomgått utbildningar, dokumenterat kartläggningar och observationer samt tagit fram handlingsplaner - får man utmärkelsen "Jämställd skola".
- Men den är bara giltig i ett år, vill man behålla den krävs fortsatta dokumentationer och handlingsplaner som lämnas in årligen till bedömningsgruppen, säger Karin Nyström, utvecklingschef på BUF.
Tina Löttiger, rektor i Västerhejde, var både glad och stolt vid prisutdelningen i går. Hon riktade ett stort tack till alla medarbetare och sa:
- Jag känner att vi är på väg, sa hon.
Gotland en pionjär
Fler skolor på ön jobbar med "Jämställd skola". Närmast på tur att diplomeras är Öja skola.
Gotland ligger i framkant nationellt sett när det gäller jämställdhet i skolan. Det kunde Elin Turessson, sakkunnig i jämställdhetsfrågor på länsstyrelsen, berätta.
- Jag brukar skryta med det här projektet när jag träffar kolleger på fastlandet, sa hon vid prisutdelningen i Västerhejde i går.