Vd: Ett slag under bältet

Väldigt sårande och orättvis.Det tycker Destination Gotlands vd om krönikören Alex Schulmans fräna kritik mot färjebolaget i gårdagens GT.- Jag förstår hans roll som provokatör, men det var ett slag under bältet, säger Ulf Ahlquist, vd.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2010-08-06 04:00
I krönikan skriver Alex Schulman att Destination Gotland bör sänkas för gott, eftersom bolaget behandlar resenärerna som boskap. Han listar en mängd saker som är dåligt med färjetrafiken: de hutlösa priserna för fastlänningar, att resenärerna vare sig erbjuds internet-uppkoppling eller möjlighet att se på tv annat än i kupéerna, samt att maten är dyr och dålig. Bland annat.

Positiva kundundersökningar
Vd:n Ulf Ahlquist säger att många i personalen blivit ledsna av Schulmans svepande kritik.
- Den visar också att han inte har kunskap om trafiken.
Ulf Ahlquist framhåller att Destination Gotland får beröm av resenärerna och ligger över snittet i de kundundersökningar som görs för färje- tåg- och flygtrafiken.
Han vill dock inte svara på om det är rimligt att det kan kosta 2 500 kronor för en fastlänning att ta sig med bil från Stockholm tur och retur.
- Det är den efterfrågemodell vi har och då blir de mest eftertraktade avgångarna dyrare. Fast skulle det bli ett prismotstånd, måste vi så klart se över det, säger Ulf Ahlquist.
Det är, enligt honom, få som klagar på höga priser.
- De flesta klagomål handlar om störande barnspring och att det är stökigt ombord.
Kritiken mot att maten är dyr och dålig känner han dock igen från de årliga öppna forum som bolaget anordnar för allmänheten.
- Matupplevelsen är ju subjektiv. Men är det fulla båtar kanske man tullar på kvalitén. Fast ambitionen hos de som jobbar är väldigt hög, säger Ulf Ahlquist.
Varför resenärerna inte längre kan titta på tv i salongerna, har han däremot inget svar på.
- Det kanske inte finns samma behov i dag, när det finns mer sysselsättning på båten och folk tar med sig egna datorer. Men det är en synpunkt vi kan ta fasta på.

Svårlöst med internet
Internet-uppkoppling till resenärerna är något bolaget vill kunna erbjuda, men det är svårlöst i dagsläget, enligt Ulf Ahlquist.
- Det finns begränsningar i satellitkapaciteten och uppkoppling via satellit kostar så mycket att det skulle bli orimliga priser för kunden. Men vår it-avdelning jobbar på att hitta en lösning.
Att bristen på konkurrens skulle innebära att bolaget struntar i hur man behandlar resenärerna tillbakavisar han bestämt.
- Vi vet att att vi är en viktig representant för Gotland och vi försöker hela tiden förbättra oss, säger Ulf Ahlquist.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om