Sedan biljettpriserna, över en natt, höjdes med 30 procent har Destination Gotland hamnat i skottgluggen för hÄrd kritik. Nu berÀttar vd Marcus Risberg om den turbulenta tiden, om lÀget just nu, och om framtiden som han menar ser ljus ut.
Det var i slutet av sommaren 2021 som energikrisen först började mÀrkas i bolaget.
â Det blev en fullkomlig explosion i och med Rysslands invasion i Ukraina. Prisbilden har varit 15 till 20 gĂ„nger mot normala, sĂ€ger Marcus Risberg och berĂ€ttar hur det fick rederiet att skifta brĂ€nsle, frĂ„n miljövĂ€nligare LNG till billigare marin diesel.
Ăven om det tog bort topparna tvingades rederiet i höstas meddela att man höjer priserna kraftigt.
â Det Ă€r alldeles klart att vi förstĂ„r att pĂ„verkan för mĂ„nga blir vĂ€ldigt stor. Vi Ă€r landsvĂ€gen till och frĂ„n Gotland, sĂ€ger Marcus Risberg och menar att alternativet, att driva företaget med förlust, inte Ă€r gĂ„ngbart.
Ăven i riksmedia har Destination Gotland hamnat i blickfĂ„nget, med fokus pĂ„ dyra priser.
â Det Ă€r sjĂ€lvklart att man bĂ„de personligen och att vi som företag pĂ„verkas av det, sĂ€ger Marcus Risberg.
Sedan krigets inledning har vÀrldsmarknadspriserna pÄ brÀnsle sjunkit markant. Marcus Risberg visar kurvan, som efter att ha passerat vad som liknar Mount Everest nu har planat ut igen.
â Den Ă€r fortfarande tvĂ„ till tre gĂ„nger högre Ă€n ett normallĂ€ge för LNG, sĂ€ger han och berĂ€ttar att bolaget just nu ser över en möjlig Ă„tergĂ„ng frĂ„n diesel till gasdrift som skulle kunna ske under sommaren.
Politiken och nÀringslivet pÄ Gotland har krÀvt ytterligare 250 miljoner frÄn staten, för att snarast sÀnka biljettpriserna. Men extra pengar fanns inte i vÄrbudgeten som presenterades förra veckan. Infrastrukturministern har hÀvdat att regeringen bedömer att biljettpriserna kommer att justeras och sÀnkas ÀndÄ.
â Vi genomförde prissĂ€nkningar senaste mĂ„naden, och har öppnat upp ett lĂ€gre instegspris â bĂ„de för besökare och gotlĂ€nningar. De tidigare högsta priserna finns inte lĂ€ngre kvar, sĂ€ger Marcus Risberg.
Tidigare hade gotlÀnningar fast pris, men dynamiska priser som varierar med utbud, efterfrÄgan och val av tid pÄ dygnet menar Marcus Risberg ger möjlighet att hitta billigare biljetter. Om brÀnslepriserna fortsÀtter ner kan biljettpriserna sÀnkas under Äret.
â Som vi ser utvecklingen bedömer jag att sannolikheten Ă€r god för att vi kommer att kunna göra ytterligare prissĂ€nkningar, sĂ€ger han.
Ăven fraktpriserna kan komma att förĂ€ndras, avslöjar Marcus Risberg. Sedan slutet av februari har de drabbat öns nĂ€ringsliv och all frakt till och frĂ„n ön med 30-procentiga höjningar.
â Jag utesluter inte att det finns utrymme för prissĂ€nkningar Ă€ven för frakterna. Vi Ă€r beredda till en differentierad prislista för godset och har öppnat för dialog med Ă„kerier och fraktbolag, sĂ€ger Marcus Risberg och menar att ett förslag vore tre prisnivĂ„er, beroende pĂ„ avgĂ„ng och tid pĂ„ dygnet.
Ett tillskott till Gotlandstrafiken vÄren 2024 blir kryssningar via Stockholm och Mariehamn pÄ à land, som möjliggörs genom köpet av fartyget Birka Stockholm. Ett koncept börjar nu ta form, som högst troligt innebÀr ett nytt gotlandsklingande namn pÄ fartyget.
â NĂ€r vi kör till Gotland kan det bli nattrafik, dĂ€r man behöver köpa hytt, sĂ€ger Marcus Risberg och berĂ€ttar att en trolig ankomst till Visby blir pĂ„ morgonen, dĂ€r fartyget ligger kvar i hamn vid fĂ€rjeterminalen över dagen.
Det skulle möjliggöra dagsresor för besökare till ön, och för gotlÀnningar en möjlighet att kliva av inne i Stockholm nÀsta morgon, efter en kryssning via Mariehamn med upplevelser ombord.
â Vi hoppas att det kommer att tas emot bra, med möjlighet till konferenskryssningar för företag â samtidigt som man har möjlighet att ta en svĂ€ngom pĂ„ dansgolvet ombord.
Marcus Risberg spÄr inte nÄgon rekordsommar 2023, men inte heller nÄgon katastrof. BokningsmÄnaden maj kommer att visa hur belÀggningen blir för fÀrjetrafiken och för besöksnÀringen pÄ ön i stort. Han tror dÀremot att inflation och det ekonomiska lÀget kan mÀrkas i lÀgre köpkraft.
â Juni, juli och augusti i fjol reste 971 000 passagerare. I Ă„r trycker vi pĂ„ mycket mer med marknadsföringen. BokningslĂ€get för sommaren Ă€r just nu i linje med 2022, och nĂ„gra procent högre Ă€n vid motsvarande period 2019.