Vem får äga en ambulans?
- Vem får äga en ambulans? Det undrar Tord Thuresson på Svenska livräddningssällskapet. För livräddarnas del är det viktigt att veta vilka regler som gäller.
Det händer också att de kör skadade personer till en samlingsplats där riktiga ambulanser sedan tar över.
För ett par år sedan kom en intern diskussion om hur reglerna kring privat drift av ambulanser egentligen ser ut igång.
- Det var en bilolycka uppe vid Tofta där vi bistod ambulanserna. Frågan kom upp om vi egentligen får köra någon med vår jeep, säger Tord Thuresson på Svenska livräddningssällskapet.
Vad skulle till exempel hända om jeepen var med om en olycka? Eller om de livräddare som var i tjänst gjorde något som förvärrade situationen för den skadade?
Jeepen har orangea varningslampor, men inga blåljus. För att undvika missförstånd brukar de låta bli att kalla den för ambulans, trots att den alltså är utrustad som en sådan.
Genom internet har Tord Thuresson märkt att det finns andra som driver ambulanser mer eller mindre privat. Vid Stockholm Triathlon till exempel brukar det finnas privatägda ambulanser och sjukvårdare på plats. Svenska livräddningssällskapet på Gotland är inte intresserat av att driva egna ambulanser. Däremot efterfrågar de tydligare regler för vad som gäller.
- Vi har hållit på med det här i flera år men får inga svar. Nu vände jag mig direkt till Socialstyrelsen, berättar Tord Thuresson.
De hänvisade honom via länkar till några internetsidor, men det är uppenbart att informationen som finns där är riktad mot kommunalt- och statligt ägda ambulanser.
- Det är snårigt. Jag är helt övertygad om att Socialstyrelsen kommer att bli tvungna att komma med ett förtydligande, säger han.
Även om livräddningssällskapet inte är intresserade av att driva ambulanstransporter, så kan Tord Thuresson själv tänka sig att göra det.
- Jag tycker att det är intressant att titta på den möjligheten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!