"Vi är intresserade av att ta över Bornholmstrafiken"

Gotlandsbolaget är intresserat av att ta över färjetrafiken till Bornholm. Om det blir av så skulle man kunna sätta in snabbfärjor. Man har nämligen option på ytterligare två Kinafärjor i stil med dem som har köpts till Gotlandstrafiken.
­ Det är riktigt att vi är intresserade. Det danska trafikministeriet vill ha en upphandling av Bornholmstrafiken och tidigast i maj 2005 kan det vara klart om vi eller något annat rederi tar över den trafiken.

Gotland2003-09-04 04:00
Det säger Gotlandsbolagets vd Jan-Erik Rosengren. Det danska trafikministeriet ville ha in intresseanmälningar från Gotlandsbolaget och andra rederier. I nästa läge kommer ministeriet att begära in anbud från en del av de rederier som visat intresse.
När det kan ske vet inte Jan-Erik Rosengren. Men han räknar med att det tidigast kan vara klart att köra trafiken i ny regi från maj 2005. Det kan bli Gotlandsbolaget som får ta över trafiken från rederiet Bornholmstrafiken som nu sköter färjeförbindelserna mellan Ystad och Rönne på Bornholm och mellan Köpenhamn och Rönne.
­ Vi har sagt att vi är intresserade att ta över trafiken om vi kan köra med det koncept som vi har i Gotlandstrafiken. Vi har ju möjlighet att beställa ytterligare två snabbfärjor från varvet i Kina och som vi då kan sätta in i Bornholmstrafiken, säger Jan-Erik Rosengren.
<span class=MR>Till Kina i oktober</span>
Under första halvan av oktober besöker Gotlandsbolagets ledning varvet i Kina i samband med att snabbfärja nummer två är klar. Den ska sättas in i Gotlandstrafiken den 1 december. I samband med besöket i Kina ska man ta upp en diskussion med varvet om att eventuellt utnyttja optionen på två färjor till.
­ Vi tror att vårt koncept i Gotlandstrafiken kanske kan vara gångbart i trafiken till och från Bornholm. Det har ju fungerat bra här. Det har inte varit några större klagomål från passagerarna. Det är inte något som vi har varit vana vid under tidigare år, säger Jan-Erik Rosengren.
Att Gotlandsbolaget visar intresse för Bornholmstrafiken är inte så underligt. till en del liknar den Gotlandstrafiken. Förbindelser finns med två fastlandshamnar, Ystad och Köpenhamn. Det finns en snabbfärja året runt Ystad-Rönne. Övriga färjor består av två konventionella på Köpenhamnslinjen och en konventionell sommartid på Ystadslinjen.
Det liknar läget i Gotlandstrafiken före Kinafärjornas tid. Det visar sig också att det är snabbfärjan Ystad-Rönne som har passagerarökning medan man har en tydlig minskning på sträckan Köpenhamn-Rönne, där det enbart finns konventionella färjor.
Totalt finns dock en ökning i trafiken och under 2001 hade man cirka 1,2 miljoner passagerare i Bornholmstrafiken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om