"Vi är lyckligt lottade på Gotlands-kassan"
Försäkringskassan ska effektiviseras. Mer modern teknik och självbetjäning ska till och över 1 000 tjänster ska bort. Närmare 300 utlandshandläggare i Visby berörs inte. Vad som händer med övriga anställda är ännu oklart. - Vi är lyckligt lottade på försäkringskassan på Gotland, säger länsdirektör Inga-May Engberg.
Självbetjäning via internet byggs ut. Man ska kunna utföra sina ärenden när man vill och slippa vänta på handläggare.
Telefonservicen ska gå via fyra telefoncentraler i landet.
Alla kommuner får lokalkontor, totalt 330, med möjlighet till en personlig direktservice.
De förväntade besparingarna motsvarar över 1 000 tjänster av totalt 16 000 i landet. De flesta försvinner från hanteringen av föräldrapenning, sjukpension och ålderspension.
"Naturligt"
Inga-May Engberg, Försäkringskassans länsdirektör på Gotland, tror inte förändringen kommer att påverka de gotländska kunderna negativt.
- Däremot hoppas jag de märker det på ett positivt sätt, genom en bättre tillgänglighet totalt sett.
Handläggning av alla gotländska ärenden som inte kräver direkt kundkontakt, ska flyttas från Visby.
Hur tror du kunderna reagerar?
- Jag tror att när system utvecklas som ökar tillgängligheten genom självbetjäning, så blir det en naturlig väg. Det är åt det hållet hela samhället utvecklas.
På fredagen informerade Inga-May Engberg de omkring 370 anställda i Visby om förändringen. Hon kunde då meddela att handläggningen av utlandsärenden, som här sysselsätter knappt 300, inte ska påverkas.
- Vi är lyckligt lottade som har utlandsverksamheten här, säger Inga-May Engberg.
Utöver det kunde inga anställda få klara besked om hur deras jobb kan komma att påverkas.
- Det är för tidigt. Vi vet för lite om hur gränsdragningen mellan de lokala och nationella enheterna blir.
Inga-May Engberg tror att bilden, vars ramar ritas nationellt, kommer att klarna "inom någon månad".
- Arbetet med personaldimensionering sätter igång nu. Det är mycket verksamhet och många län som ska gås igenom.
Försäkringskassan har det här budgetåret hårda sparkrav på sig. Personalstyrkan på Gotland har redan slimmats.
- Även om vi inte behövt säga upp någon, så har 25 tjänster plockats bort. Man får försöka hitta rationaliseringar där man kan, säger Inga-May Engberg.
Hur klarar personalen det?
- Det blir ju tuffare ju färre man blir, men det måste gå. Får vi inte pengar så får vi inte pengar. Då måste man anpassa sig.
Försäkringskassans förändringar planeras att genomföras senast under 2008.
Telefonservicen är beslutad sedan tidigare och beräknas komma i drift under 2007.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!