"Vi behöver tjäna pengar"
Medeltidsveckan dras med stora ekonomiska problem. För att dra in behövliga pengar - och marknadsföra sig själv inför sommaren - anordnas nu medeltidsdagar mitt i vintern.- Vi satsar allt på ett bräde, säger Medeltidsveckans generalsekreterare Marie Flemström.
Vinter i Vikingabyn.foto: tommy söderlund/arkiv
Foto: Tommy Söderlund
Nu blir detta verklighet.
Vinterfest
Sista helgen i januari anordnas "Gycklarnas vinterfest", med föreläsningar, guidade turer och medeltidsfest.
- Vi behöver tjäna pengar och öka vår lönsamhet. Nu testar vi flera olika saker på en gång; vi inom Medeltidsveckan säljer för första gången paketresor till Gotland, och vi försöker locka hit både gamla och nya Medeltidsveckan-besökare med ett nytt arrangemang "off-season", säger Marie Flemström, som är en av personerna bakom idén med medeltidsdagar under vinterhalvåret.
- För två år sedan började vi fundera på att vi borde göra något på vintern för att det annars är ett helt år mellan varje medeltidsvecka - vi behöver synas även däremellan för att peppa igång folk inför sommaren, resonerar hon.
Medeltidsveckan har funnits i 25 år och dess ekonomi byggde från start, och bygger fortfarande, på en kalkyl som innefattar mycket ideellt arbete utan vinstkrav.
- Men nu är vi ett så stort arrangemang att ett visst vinstkrav är ett måste för att vi ska kunna gå runt, säger Marie Flemström.
I dagarna tre
Medeltidsveckan omsätter ungefär fyra miljoner kronor, och finansierar sin verksamhet till 75 procent med hjälp av intäkter från framför allt entréavgifter som tas ut i samband de olika arrangemangen under veckan. 25 procent av kostnaderna täcks av bidrag.
Nu väntar därmed tre dagar - fredag 30 januari till söndag 1 februari - då organisationen Medeltidsveckan tillsammans med gycklargruppen Jauvet - som samarbetar sedan några år tillbaka - anordnar föreläsningar, guidade turer och andra festligheter i medeltida anda.
Vad händer om det blir en "flopp", om intresset för vintersatsningen uteblir?
- Vi ser det som så att oavsett vad som händer så lär vi oss något av det. Men visst, det finns ju en risk att vi måste ställa in om det inte blir nog många anmälningar. Vi har inte råd att bjuda på för mycket, säger Marie Flemström, som tillsammans med kollegorna kommer att ta beslut om genomförande eller ej drygt en vecka före utsatt datum.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!