- Bitska kommentarer och en och annan hånfull insändare får man ta som politiker. Det ingår så att säga i spelet. Men det som gjorde p-avgiftsdebatten jobbig i våras var att jag och min nämnd egentligen inte hade någon skuld i att det blev som det blev, säger han.
Han menar att det var andra instanser, främst regionstyrelsen som förhalade beslutet.
- Vi i tekniska nämnden var klara med vad vi ville redan i maj och hade vi fått ta vårt beslut då och införa avgifterna i lugn och ro tror jag aldrig det hade blivit sånt ståhej som det blev, säger han.
Nu blev det i stället nya utredningar och diskussioner och redan fattade beslut måste rivas upp.
- Vi fick oförskyllt väldigt mycket stryk i hela den debatten, säger Tommy Gardell.
Samma taxa
Hur blir det till nästa sommar då? Kommer samma cirkus att upprepas?
- Nej, dels kommer vi inte att förändra taxan så frågan behöver inte gå till fullmäktige. Och vi är inställda på att ta besluten i god tid. Redan i februari räknar vi med att besluta vad som ska gälla. Och innan dess ska vi ha hunnit med en dialog med Visby centrum och andra berörda, svarar Tommy Gardell.
Viss rotation
Och själva beslutet? Vad blir det om du får bestämma?
- Får jag bestämma blir det p-avgifter. Det behövs för att reglera trafiken under den mest besöksintensiva tiden under sommaren. Den utvärdering som vi låtit göra visar att trots avgifter var det 100 procents beläggning på vissa parkeringar. Tack vare avgifterna blev det åtminstone viss rotation, svarar han.
Handelns uttalanden om att parkeringsavgifterna förstör lönsamheten för dem, tillbakavisar han.
- Jag tror att man från handelns sida lägger för stor skuld p-avgifterna. Jag tror det finns andra saker som påverkar handeln mer, det går inte att skylla allt på att det kostar några kronor att parkera. Parkeingsavgifter finns ju i hela övriga Sverige, varför skulle då inte vi kunna ha det på Gotland, undrar han.