Allt har inte bommat igen för vintern. Det är mer som har öppet än man tror, säger Daniel Eriksson, kommunikatör på Inspiration Gotland.
Inspiration Gotland och Turistbyrån är en av aktörerna som arbetar för att förlänga Gotlands turistsäsong. Daniel Eriksson säger att en av deras uppgifter är att försöka informera om vad som finns.
- Vi försöker stötta det som ligger lite utanför högsäsongen genom att lyfta fram det. Men generellt kan jag säga att det är mer som har öppet nu än vad man kanske tror, säger han.
Daniel Eriksson säger att Tyskland tar semester nu och att sommarsäsongen på Gotland innefattar hela augusti och en bra bit in i september.
Bearbeta pressen
En annan viktig del i arbetet med att visa upp vad som sker på Gotland är att bearbeta pressen.
- Jag försöker få nationell och internationell uppmärksamhet. Nu ska jag snart få hit en journalist från Norge som vill skriva om tryffel. Vi får hitta lite olika typer av saker som kan locka folk hit under andra veckor än de mitt i sommaren.
Året om
Visby Centrum arbetar med kampanjer för att locka människor hit året om. I höst satsar handlarna extra på helgen då Gotland Grand National går av stapeln till exempel.
- Förra året lanserade vi "Alla tiders jul" som vi utvecklar i år både första och andra advent. Det är ett långsiktigt projekt som vi hoppas kunna bygga ut med en marknad med lokala produkter, säger Roger Hammarström, centrumledare.
Öppet på söndagar
Flera butiker i Visby har öppet på söndagar året om. Samtidigt lockar hotell och Destination Gotland med paketresor för resenärer som vill komma på en långhelg under hösten.
- Sommarsäsongen är så väldigt reglerad av väder och ledighet. I stället för att försöka förlänga den pratar vi gärna om att hitta nya säsonger, säger Per-Erling Evensen, marknadschef på Destination Gotland.
Han säger att det är andra målgrupper som lockas hit under hösten än sommaren.
- Vi riktar oss mot en annan målgrupp och använder andra argument. Vi ser en väldigt positiv utveckling av den här typen av resor och det här ska vi fortsätta att utveckla, säger han.
Förra årets kampanj för resa och boende låg i november och gav mellan 3 000 och 4 000 gästnätter, enligt Per-Erling Evensen.